Retriever

Enormt genomslag för #metoo i media

Dela

Det har gått en månad sedan startskottet gick för nätkampanjen #metoo i medier världen över. Sammanlagt har över tre miljoner inlägg skrivits på Twitter, bara i Sverige har nära 84 000 inlägg skrivits.

Retriever har mätt genomslaget och spridningen för #metoo i sociala och redaktionella medier. Sedan den 15 oktober har över tre miljoner inlägg skrivits på Twitter och nära 20 miljarder interaktioner i form av delningar, gilla-markeringar och kommentarer har gjorts.

USA står för nära hälften av alla inlägg på Twitter om #metoo, följt av Storbritannien och Indien. Sverige kommer på en sjätte placering över de länder som använt #metoo mest frekvent. Svenskarna ligger långt före sina nordiska grannar. I Finland har nära 18 000 inlägg skrivits på Twitter medan det har publicerats drygt 6000 inlägg i Norge och nära 5000 inlägg i Danmark.

De svenska tidningarna har flitigt uppmärksammat #metoo. Sammanlagt har 12 470 artiklar publicerats om kampanjen under den gångna månaden. Dagens Nyheter och Aftonbladet har rapporterat mest med över 400 publicerade artiklar vardera.

Hittills har artiklarna om #metoo skapat över en miljon interaktioner på Facebook och Twitter. Uppropet #tystnadtagning, som publicerades i Svenska Dagbladet, är den artikel som har skapat mest engagemang i sociala medier med över 75 000 interaktioner. 

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

En avslagen avtalsrörelse på Twitter?9.3.2017 09:48Nyheter

För andra året i rad befinner sig Sverige i en brinnande avtalsrörelse där många tunga avtal ska omförhandlas. I förhandlingsspelet blir medierna en viktig arena där olika aktörer försöker skapa ett bättre förhandlingsläge och etablera sin syn på hur verkligheten bäst ska beskrivas. En plats där slagorden ofta duggar extra tätt är Twitter. Det kunde Retriever tydligt se när vi utvärderade avtalsrörelsen 2015/16. Så vad händer på Twitter i årets avtalsrörelse? Ja inte alls lika mycket, konstaterar vår medieanalytiker Ulla von Lochow. Antalet inlägg (under hashtagen #avtal17, #avtal2017 och i användandet av ordet avtalsrörelse) har halverats jämfört med förra gången. Jämför vi perioden oktober till februari under de två avtalsrörelserna har det bara skrivits drygt hälften så många inlägg i årets (från 18 600 till 9 500). Antalet Twitterkonton som deltar i samtalet har också mer än halverats (från 3 400 till 1 600). Vad är det som har hänt? Ett definitivt svar här kan vara svårt att ge. K

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum