Ensamstående flerbarnsmammor oftast ekonomiskt utsatta

Ensamstående föräldrar med barn är den ekonomiskt mest utsatta familjegruppen i samhället, och för ensamstående kvinnor med två eller fler barn spelar den ekonomiska familjepolitiken* störst roll. Det visar Försäkringskassans årliga rapport Barnhushållens ekonomi 2018.

– Vi ser att 16 procent av barnhushållen under år 2017 har låg ekonomisk standard. Andelen har ökat under 00-talet, men utvecklingen har stabiliserats under de tre senaste åren.  Vi ser också att andelen barnhushåll med låg ekonomisk standard skulle vara nio procentenheter högre om den ekonomiska familjepolitikens förmåner och ersättningar togs bort, givet allt annat lika, säger Alexandra Wallin chef för avdelningen Barn och familj på Försäkringskassan.

I rapporten framkommer också att jämställdheten i nyttjandet av föräldraförsäkringen ökar successivt för varje årskull barn, men att mammor fortfarande nyttjar en större andel av framförallt föräldrapenningen de första två åren.

Resultat i korthet:

• Familjepolitiken bidrar, men i allt mindre grad, till en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer
  • Den ekonomiska familjepolitiken utgör störst del av hushållsinkomsten bland ensamstående och familjer med många barn
  • Förekomsten av ekonomisk utsatthet har stabiliserats, men ensamstående flerbarnsföräldrar och utrikesfödda föräldrar är de som oftast är ekonomiskt utsatta
  • Långvarig ekonomisk utsatthet är vanligast bland ensamstående flerbarnsmammor
  • Fler par delar jämställt på föräldrapenningen när föräldrarna har högre utbildning

*Den ekonomiska familjepolitikens bidrag och förmåner:
Behovsprövade bidrag: bostadsbidrag, vårdbidrag, underhållsstöd
Försäkringsförmånerna: Föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, graviditetspenning
Generella bidrag: barnbidrag, adoptionsbidrag

Bilaga:
Barnhushållens ekonomi – resultatindikatorer för den ekonomiska familjepolitiken 2018

Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring Försäkringskassans presstjänst på 010-116 98 88.

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan