Eolus och Hydro REIN säljer 75 procent av vindkraftsprojektet Stor-Skälsjön till MEAG

Hässleholm den 15 april 2021

Eolus och Hydro REIN har tecknat avtal med MEAG avseende försäljning av 75 procent av aktierna i vindkraftsprojektet Stor-Skälsjön i Sverige omfattande 260 MW.

Affären omfattar 75 procent av aktierna i projektbolaget till ett företagsvärde om 361,4 MEUR (på 100 procents basis). Eolus säljer samtliga sina aktier om totalt 51 procent för en köpeskilling om 18,4 MEUR. Hydro REIN säljer 24 procent av aktierna för en köpeskilling om 8,7 MEUR och kommer att kvarstå som delägare i projektet med 25 procents andel. Eolus och Hydro REIN förvärvade projektet, som är beläget i Sundsvalls och Timrå kommuner i Sverige (SE2), från Enercon i juni 2021.

- Vi har en långvarig relation med MEAG och jag är glad att de, som en av Europas största investerare, ännu en gång har valt Eolus som partner för investeringar i förnybar energi i Norden, säger Marcus Landelin, operativ chef och vice VD på Eolus.

- Affären bekräftar vår förmåga att leverera både högkvalitativa anläggningar och konkurrenskraftiga förvaltningstjänster. Det finns ett stort intresse för förnybara investeringar och vi har ett stort antal projekt inom vind, sol och energilagring i vår portfölj, säger Eolus VD Per Witalisson.

Vindparken kommer att omfatta 42 Siemens Gamesa SG 6.6-170 vindkraftverk (turbinavtal kommunicerades 30 december 2021). Byggnationen har startat och driftsättning planeras till hösten 2023.

Eolus och Hydro REIN kommer gemensamt att uppföra vindparken enligt ett uppdragsavtal tecknat med investerarna. Intäkterna från uppdragsavtalet beräknas uppgå till cirka 42,3 MEUR att delas 51/49 mellan Eolus och Hydro REIN. Som en del i affären har Eolus också fått förtroendet att leverera tekniska och administrativa tjänster för vindparken på ett 15-årigt kontrakt.

- Vi är glada att kunna tillkännage förvärvet av ytterligare ett vindkraftsprojekt från Eolus i Sverige. Investeringen utökar vår portfölj inom förnybar energi där MEAG är starkt engagerat och bidrar till en kolfri energiförsörjning i Europa. Vi ser fram emot partnerskapet med Eolus och Hydro REIN i detta projekt, säger Holger Kerzel, medlem av MEAG:s Management Board och Global Head of Illiquid Assets.

- Vi är glada att välkomna MEAG som delägare i projektet och ser mycket fram emot vårt partnerskap. Denna transaktion gör det möjligt för oss att optimera kapitalallokering och avkastningen på vår investering samtidigt som vi behåller en betydande andel i projektet, i linje med vår långsiktiga ägar- och portföljstrategi, säger Olivier Girardot, chef för Hydro REIN.

Affären är villkorad av sedvanliga godkännanden från konkurrensmyndigheter och förväntas slutföras senare i år.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, +46 (0)70 265 16 15
Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och hållbarhetschef, +46 (0)76 116 71 99

Denna information är sådan information som Eolus Vind AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 april 2022 kl. 11.00 CEST.

Om Eolus

Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 320 MW åt kunder varav 914 MW är i drift.

Eolus aktie handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Bilaga

Årsstämma i Active Biotech AB19.5.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Active Biotechs årsstämma hölls den 19 maj 2022. Mot bakgrund av coronaviruset genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Följande huvudsakliga beslut fattades. I enlighet med styrelsens förslag beslutades att ingen utdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2021 och att bolagets ansamlade förlust skulle balanseras i ny räkning. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes styrelseledamöterna Michael Shalmi, Uli Hacksell, Peter Thelin, Axel Glasmacher, Aleksandar Danilovski och Elaine Sullivan. Michael Shalmi omvaldes som styrelseordförande och KPMG AB omvaldes som revisor. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå oförändrat med 500.000 kronor till styrelsens ordförande och 200.000 kronor vardera till övriga i bolaget ej anställda ledamöter. Årsstämman beslutade vidare att en styrelseledamot därutöver får erhålla marknad

Karolinska Developments portföljbolag Umecrine Cognition ansöker om start av klinisk fas 2-studie med golexanolon19.5.2022 08:01:00 CEST | Pressmeddelande