E.ON ansluter ny vindkraft

E.ON och Eolus har tecknat avtal om att ansluta Eolus vindkraftpark Jenåsen i Sundsvalls kommun och samtidigt förbereda för att bygga ytterligare vindkraft i området. Parken i Jenåsen har en maxeffekt på 84 megawatt.

Intresset för förnybar elkraft ökar. När det gäller exempelvis vindkraftparken Jenåsen, har Eolus tecknat avtal med Google som innebär att Google kommer att köpa all el från parken för att förse sitt datacenter i Finland med förnybar el.

- Anslutningen av Jenåsen innebär även att en stamnätsstation byggs ut i Nysäter. Det betyder att vi i framtiden kan ansluta ytterligare produktion av förnybar energi, säger Johan Mörnstam, VD E.ON Elnät.

- E.ON och Eolus har samma mål: Att öka andelen förnybar kraft. Därför är det viktigt för oss att finna kreativa lösningar som underlättar för en fortsatt utbyggnad, såsom är gjort i detta projekt. Det är så vi tillsammans tagit ännu ett steg mot det hållbara samhället.

För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, Kommunikationschef E.ON Elnät, telefon, 070-655 58 75.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.