E.ON ansluter ny vindkraft

E.ON och Eolus har tecknat avtal om att ansluta Eolus vindkraftpark Jenåsen i Sundsvalls kommun och samtidigt förbereda för att bygga ytterligare vindkraft i området. Parken i Jenåsen har en maxeffekt på 84 megawatt.

Intresset för förnybar elkraft ökar. När det gäller exempelvis vindkraftparken Jenåsen, har Eolus tecknat avtal med Google som innebär att Google kommer att köpa all el från parken för att förse sitt datacenter i Finland med förnybar el.

- Anslutningen av Jenåsen innebär även att en stamnätsstation byggs ut i Nysäter. Det betyder att vi i framtiden kan ansluta ytterligare produktion av förnybar energi, säger Johan Mörnstam, VD E.ON Elnät.

- E.ON och Eolus har samma mål: Att öka andelen förnybar kraft. Därför är det viktigt för oss att finna kreativa lösningar som underlättar för en fortsatt utbyggnad, såsom är gjort i detta projekt. Det är så vi tillsammans tagit ännu ett steg mot det hållbara samhället.

För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, Kommunikationschef E.ON Elnät, telefon, 070-655 58 75.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.