E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Bild: Nordic Clean Energy Week

– I Sverige har E.ON som mål att all energi vi levererar ska vara hundra procent återvunnen eller förnybar senast 2025. För att nå dit bedriver vi ett målmedvetet arbete där vi med innovativa och kunddrivna lösningar ställer om till ett Sverige fritt från fossil energi. Under Nordic Clean Energy Week kommer vi att diskutera och dela med oss erfarenheter från den resan, så att vi tillsammans med andra aktörer kan ta ytterligare steg i omställningen mot inte bara ett hållbart Sverige, utan en hållbar värld, säger Marc Hoffmann, Sverigechef E.ON.

E.ON står som värd för tre seminarier:

• Democratization and decarbonization of energy, som tar upp hur vi genom att använda redan befintlig energi istället för att producera ny, kan bidra till att lösa klimatutmaningen.
  • Developing local energy systems, där vi delar våra insikter och lärdomar från Simris, byn som är självförsörjande på lokalt producerad el från förnybara källor.
  • Driving change towards clean and climate friendly transports, som tar upp vad vi, Scania och IKEA Group gör för att främja grön mobilitet här och nu.

Vi deltar även i:

• Innovation in District Heating and Cooling, där vi tillsammans med en panel tar upp fjärrvärmens och fjärrkylans utmaningar och möjligheter för att skapa hållbara städer, ekonomisk utveckling och nya jobb.
  • Charging the future with e-mobility, som belyser transportsektorns pågende energiövergång och framgångsfaktorer samt vilka utmaningar vi ser inom energisektorn för att klara energiövergången.
  • Sharing in the Malmö port area, som diskuterar hur industriell och urban symbios kan vara verktyg för att ställa om till en cirkulär ekonomi inom smarta industrier.

För mer information om seminarier, tider och innehåll, var vänlig se www.eon.se/om-e-on/om-foeretaget/nordic-clean-energy-week.html

Bild: Nordic Clean Energy Week

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.