E.ON blir ny hållbarhetspartner till Tekniska museet

Med kunskap och kompetens om hållbara energilösningar ingår E.ON ett helt nytt och långsiktigt samarbete med Tekniska museet i Stockholm. Startskottet gick i samband med dagens invigning av den nya hållbara restaurangen där E.ON bidragit med kunskap och tekniska lösningar.
Marc Hoffmann Sverigechef och chef Customer Solutions

Energibolaget E.ON stärker sin satsning i Stockholmsregionen genom ett nytt samarbete med Tekniska museet. Startskottet sker i samband med invigningen av museets nya restaurang som den etablerade krögaren Pontus Frithiof nu tar över.

Restaurangen är byggd med nyskapande lösningar som ska inspirera till innovation och klimatsmarta val. E.ON har bidragit med kompetens och tekniska lösningar för att synliggöra energiförbrukningen i restaurangens olika delar, med förnybar el samt med information kring nyttan av att matavfall återvinns som biogas eller komposteras. En laddstolpe för el- eller hybridbilar har också installerats utanför restaurangen. Som hållbarhetspartner bidrar E.ON med kunskap om det framtida energisamhället och hållbara lösningar.

Invigning av restaurangen skdde i dag, den 7 oktober.

Marc Hoffmann, E.ONs Sverigechef som talade vid invigningen, ser positivt på partnerskapet med museet.

- Samarbetet med Tekniska museet ligger helt i linje med E.ONs fokus mot mer hållbara energilösningar i nära samarbete med våra kunder, med företag eller olika partners. Framtidens energilösningar är innovativa och hållbara och därför är det självklart att vi även vill vara med här och inspirera barn och unga kring hur ställer om våra energisystem.

Marc Hoffmann Sverigechef och chef Customer Solutions

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.