E.ON blir ny hållbarhetspartner till Tekniska museet

Med kunskap och kompetens om hållbara energilösningar ingår E.ON ett helt nytt och långsiktigt samarbete med Tekniska museet i Stockholm. Startskottet gick i samband med dagens invigning av den nya hållbara restaurangen där E.ON bidragit med kunskap och tekniska lösningar.

Marc Hoffmann Sverigechef och chef Customer Solutions

Energibolaget E.ON stärker sin satsning i Stockholmsregionen genom ett nytt samarbete med Tekniska museet. Startskottet sker i samband med invigningen av museets nya restaurang som den etablerade krögaren Pontus Frithiof nu tar över.

Restaurangen är byggd med nyskapande lösningar som ska inspirera till innovation och klimatsmarta val. E.ON har bidragit med kompetens och tekniska lösningar för att synliggöra energiförbrukningen i restaurangens olika delar, med förnybar el samt med information kring nyttan av att matavfall återvinns som biogas eller komposteras. En laddstolpe för el- eller hybridbilar har också installerats utanför restaurangen. Som hållbarhetspartner bidrar E.ON med kunskap om det framtida energisamhället och hållbara lösningar.

Invigning av restaurangen skdde i dag, den 7 oktober.

Marc Hoffmann, E.ONs Sverigechef som talade vid invigningen, ser positivt på partnerskapet med museet.

- Samarbetet med Tekniska museet ligger helt i linje med E.ONs fokus mot mer hållbara energilösningar i nära samarbete med våra kunder, med företag eller olika partners. Framtidens energilösningar är innovativa och hållbara och därför är det självklart att vi även vill vara med här och inspirera barn och unga kring hur ställer om våra energisystem.

Marc Hoffmann Sverigechef och chef Customer Solutions

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.