E.ON branschbäst på hållbarhet

De största beslutsfattarna inom svenskt näringsliv har utsett E.ON till Sveriges mest hållbara varumärke i studien Sustainable Brand Index B2B 2017.

– Det är ett extremt glädjande resultat. Att insatta beslutsfattare ger oss ett erkännande på detta sätt visar att vi valt rätt inriktning och dessutom lyckats förmedla den till våra kunder och samarbetspartners, säger Karin Rosell marknadschef på E.ON Sverige.

Utgångspunkten för undersökningen är FN Global Compacts 10 principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande och FN:s globala hållbarhetsmål. Detta kompletteras med en definition som fokuserar på beslutfattarnas egen uppfattning av hållbarhet – deras förväntningar och krav på sina leverantörer.

– E.ONs målsättning är att enbart producera och leverera 100% återvunnen och förnybar energi år 2025. Den här utnämningen ger oss ytterligare incitament att driva arbetet vidare, säger Karin Rosell.

Sustainable Brand Index B2B är en oberoende studie där SB Insight har valt ut vilka företag som ska medverka i studien. Företagen har valts baserat på omsättning, marknadsandel, varumärkeskännedom i målgruppen och andelen av den egna försäljningen som finns på den svenska marknaden. Totalt undersöktes 74 företag i nio olika branscher.

Marknadschef Karin Rosell, 073-064 84 95

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.