E.ON drivande i jämställdhetsprojekt

En helt jämställd energibransch. Det är målet i ett gemensamt projekt som regeringar och energiindustrin ligger bakom. Tre länders regeringar ligger bakom initiativet, Sverige, Kanada och Italien, men förhoppningen är att fler länder ska ansluta och att energisektorn ska gå i bräschen i detta viktiga ämne.

Marc Hoffmann, E.ONs Sverigechef.

Lika lön för lika arbete, jämställt ledarskap och samma möjligheter oavsett kön. Det kan låta som självklarheter, men dessvärre ser det inte ut så i alla länder. Tvärt om är energibransch en av de mest ojämlika branscherna om man tittar runt om i världen. Men projektet, kallat Equal by 30, ska se till att senast 2030 ska branschen vara jämlik.

- Vi vill vara drivande i arbetet, säger Marc Hoffmann, chef för E.ON i Sverige. Vi har kommit längre än många andra i Sverige, men det finns fortfarande mycket mer att göra. Vi är stolta över att vara med från början i ett så här viktigt projekt. Vi hoppas kunna bli förebilder för många energiföretag globalt.

Startskottet för projektet skedde under Nordic Clean Energy Week i Köpenhamn. Bland talarna fanns en rad prominenta företrädare från olika länder, exempelvis Sveriges energiminister Ibrahim Baylan, vicepresidenten i Världsbanken och Spaniens tidigare utrikesminister Ana Isabel de Palacio, Finlands minister för miljö, energi och bostäder Kimmo Tiilikainen samt Kanadas minister för naturtillgångar Jim Carr.

- Genom att aktivt delta och vara drivande i detta projekt ger vi en viktig signal till omvärlden, men också inåt till organisationen att dessa frågor är viktiga och ska ges det utrymme de förtjänar. Vi ser att mångfald och jämställdhet också driver affären framåt, säger Marc Hoffmann.

Bakgrund och utgångspunkt för initiativet

Jämställdhet och ett brett deltagande av kvinnor i energisektorn är nödvändigt för att möjliggöra energiomställningen till ett förnybart och hållbart energisystem. Forskning visar konsekvent att mångfald och jämställda företagsledningar bidrar till ökad prestation och bättre finansiella resultat, både inom privat och offentlig sektor. Energisektorn är dock fortfarande en av de mest ojämlika branscherna internationellt sett, där kvinnor bara utgör 20 procent av arbetskraften. Kvinnors representation inom förnybar energi är bara något högre, 35 procent. Kvinnor står inför många utmaningar inom energisektorn, och det krävs åtgärder från både regeringar och industrin för att ta itu med dessa hinder för att möjliggöra för fler kvinnor att arbeta och göra karriär inom energibranschen.

Marc Hoffmann, E.ONs Sverigechef.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.