E.ON effektiviseras för att möta marknaden och kundernas behov

Energimarknaden genomgår sin största omställning någonsin. E.ON befinner sig i en snabb förändringsfas för att anpassa företaget till nya hållbara energilösningar och nya förväntningar från kunderna. Omställningen påverkar samtliga kärnverksamheter i det nya E.ON: Energy networks, Customer solutions och Renewables.

E.ON är igång med att implementera en ny strategi. 2016 representerade ett år av transformation och anpassning till den nya energimarknad som håller på att formas.

Ett led i denna nya inriktning innebär att E.ON nu gjort ett avslut med den historik som företaget brottats med, vilket fick kraftigt negativ påverkan på 2016 års resultat. Primärt var det den framgångsrikt genomförda delningen och avknoppningen av Uniper samt uppgörelsen med den tyska staten i samband med utfasning av den tyska kärnkraften, som lett till stora avskrivningar.

Därmed blev 2016 en vändpunkt och ger nu E.ON möjlighet att fokusera på affärerna inom kärnverksamheterna – Energy networks, Renewables och Customer solutions.

Det har sedan flera år pågått ett omställningsarbete på E.ON och företaget är väl positionerat att ta en viktig roll i det nya energisystemet. Ett snabbare och mindre men mer flexibelt och mer kundnära företag är målsättningen. För Sverige innebär detta bland annat en kostnadsreducering med cirka 140 miljoner SEK från och med år 2018. Det kommer att medföra både kostnadsnedskrivningar och personalminskning.

I Sverige har E.ON målsättningen att bli ett helt förnybart och återvunnet energiföretag år 2025. Redan under det första kvartalet i år har E.ON fattat beslut om investering i en helt ny kretsloppsanläggning utanför Stockholm för produktion av biogas, el och värme. E.ON har också redovisat ett starkt ökande kundintresse för solenergilösningar och fattat beslut om att bygga Sveriges första oberoende lokala energisystem i Simris i Skåne.

E.ON förändras och utvecklas för att framgångsrikt möta marknaden.

Malmös största solcellsanläggning invigs på TePe15.1.2018 09:03Pressmeddelande

På onsdag den 17 januari invigs den solcellsanläggning som TePe Munhygienprodukter AB, i samarbete med E.ON, installerat på taket till en av sina fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde. Solcellsanläggningen är den största i Malmö och gör det möjligt att använda den energi som produceras på plats direkt i tillverkningen. Anläggningen invigs av Joel Eklund, vd på TePe, Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON, och Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.