E.ON förbereder anslutningen av ny stor industri i Sollefteå

Satsningen på produktion av hållbart flygbränsle i Sollefteå möjliggörs genom en mycket stor elanslutning från E.ON. Förberedelserna för anslutningen kan inledas tack vare nära samarbete med kommunen och goda förberedelser i området. Nu förbereds samtidigt för fler stora anslutningar i området.

E.ON förbereder för flera stora anslutningar till nätet i Sollefteåtrakten, där  förutsättningarna för industrietableringar är mycket god. Foto: E.ON
E.ON förbereder för flera stora anslutningar till nätet i Sollefteåtrakten, där förutsättningarna för industrietableringar är mycket god. Foto: E.ON

Energibolaget Unipers och kemiföretaget Sasols investering i en ny stor anläggning för hållbart flygbränsle i Sollefteå kommer att behöva en anslutning på 200 MW elektricitet. Den stora anslutningen av förnybar el från vattenkraft och vindkraft kan nu förberedas genom ett gediget och nära arbete mellan E.ON och kommunen under flera år.

- Dialogen och det goda samarbetet mellan Sollefteå kommun och oss som nätägare har varit en förutsättning för att få denna viktiga satsning på plats. Från E.ON är vi mycket glada över att få vara med och möjliggöra omställningen till en hållbar energiförsörjning och nya arbetstillfällen i regionen, säger Martin Höhler, vd för E.ON Energidistribution

Satsningen som sker i industriområdet Hamre, väster om Sollefteå identifierades tidigt av E.ON som en mycket bra plats för elintensiv industri. Flera stora 130- och 400-kilovolts-ledningar går in eller i närhet av industriområdet. Sollefteå är samtidigt värdkommun för mycket vattenkraft och för etablerad och nytillkommen vindkraft – en elkraft som efterfrågas i den gröna industriella omställningen.

Möjligheterna att ansluta flera ytterligare industrier i Hamre är fortsatt goda. För E.ONs del inleds nu arbetet med att få ett anslutningsavtal på plats, förbereda platsen och bygget av station och ledningar samt söka tillstånd. Helt färdigbyggt beräknas anslutningen vara 2026.

E.ON investerar 156 miljoner i Sollefteås elnät för dagens och framtidens behov12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON nästan 156 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Sollefteå kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra Sollefteås tillväxt, men också att öka robustheten och förmågan att stå emot yttre påverkan, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.

Högt elpris driver rekordstor efterfrågan på solceller12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Höga elpriser och en energimarknad med snabba svängningar gör att intresset för solel exploderar. Förra året ville nästan 11 000 hushåll ansluta solcellsanläggningar till E.ONs nät. Det är en ökning med 57 procent från 2020. – Under 2022 har E.ON redan fått in 8 100 föranmälningar om anslutning av solcellsanläggningar, det är mer än tre gånger så mycket som samma period förra året. Vi ser en rekordstor efterfrågan just nu, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution. – De höga elpriserna är en bidragande faktor till att många kunder väljer att installera solceller. Vi ser också att kriget i Ukraina och det spända läget i omvärlden skapar ett intresse av att vara mer oberoende. Många vill också vara med och bidra till klimatomställningen, säger Thomas Petterson. Precis som antalet föranmälningar ökar också antalet anslutna anläggningar, men det finns ett glapp mellan hur många som föranmäls och hur många som ansluts. Enligt Thomas Petterson är en förklaring att u