E.ON först med realtidsinformation online vid avbrott

E.ON tar nu ytterligare ett steg för att göra information om strömavbrott ännu mer tillgänglig. Med en smart mobiltelefon kan man nu följa arbetet från det att montören larmas, tills felet är avhjälpt.

Ett strömavbrott är besvärligt, men än värre blir det när det inte finns några prognoser för när strömmen kommer tillbaka.

- Vi har arbetat mycket med att förfina prognoserna. Nu ger montören som kommit till felet direkt en prognos som syns i telefonen, berättar Sara Lönnberg som ansvarar för kundkommunikationen vid avbrott.

Samtidigt ska man komma ihåg att prognoser fortfarande är uppskattningar om hur lång tid ett arbete tar. Det kan tillstöta komplikationer men det kan också gå fortare.

Med den nya tjänsten ser man inte bara prognosen i realtid. Det framgår också när montör larmas, när montören är på plats och slutligen orsaken till avbrottet.

- Vid avbrott önskar kunderna information. Nu har de möjlighet att få den allra senaste informationen, säger Sara Lönnberg vidare.

E.ON var 2005 först med att ha avbrottsinformation på webben i nära realtid. Sedan dess har tjänsten utvecklats och förfinats.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.