E.ON går in på den norska elbilsmarknaden

Norge är ett föregångsland i världen när det gäller omställningen till elbilar. Nu går E.ON in på den norska marknaden för laddning av elbilar. - Vi har sedan 2013 Danmarks största nätverk för laddning av elbilar. Nu ska vi erbjuda norska elbilar el genom säkra och intelligenta laddboxar för hemmabruk, säger Tore Harritshöj, chef för eMobility inom E.ON i Norden.

Av säkerhetsskäl rekommenderas norska elbilsägare att inte ladda sin bil i ett vanligt vägguttag. Samtidigt är det, det absolut vanligaste sättet att ladda sin bil hemma. Att sedan bilens batterier laddas snabbare i en riktig laddbox, är också positivt.

E.ON är ledande i Norden när det gäller laddinfrastruktur för elfordon. Genom denna satsning där företaget etablerar sig i Norge, förstärks denna position.

- Norge är en gigant på elbilar. Men när det kommer till laddning av elbilarna, finns en klar förbättringspotential, säger Tore Harritshöj.

I Danmark har vi över 1 300 offentliga laddpunkter. Dessutom genomför vi just nu ett test i Danmark, där elbilsförare erbjuds ladda på privata laddboxar, till samma kostnad som på det offentliga nätet. Om testet faller väl ut, blir laddpunkterna långt fler. I Sverige håller E.ON just nu på att bygga ut laddinfrastrukturen. Exempelvis byggs just nu snabbladdare så det ska vara fullt möjligt att köra från Stockholm eller Oslo hela vägen till Medelhavet i sin elbil.

- Vi är vana att utveckla marknaden på ett innovativt sätt och vi är vana att utveckla framtidssäkra produkter som passar olika marknader. Vi vill att det är enkelt att äga elbilar, säger Tore Harritshöj.

För ytterligare information, kontakta Karen Marie Jensen, Kommunikationschef inom E.ON, telefon +45 3038 6183.

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.