E.ON har inlett slutspurten i reparationsarbetet efter stormarna

Det har nu gått över en vecka sedan stormen Gorm drog in över södra Sverige, och fortfarande har E.ON strömlösa kunder. Nu har slutspurten inletts, och de allra flesta får tillbaka strömmen ikväll. Dock får ett 100-tal hushåll och sommarstugor vänta till på tisdag.

Stormarna Gorm och Helga ledde till att nästan 100 000 av E.ONs elnätskunder blev strömlösa. Att hantera efterverkningarna av två stormar samma vecka, har medfört en rejäl utmaning för E.ONs beredskapsorganisation. Tidvis har reparationsarbetet fått avbrytas, då hårda vindar gjort arbetet för farligt. Samtidigt som nya fel har tillkommit i stort sett varje dag.

- Hela förra veckan präglades av mycket ostadigt väder, som periodvis har försenat reparationsarbetet. Till exempel kunde vi inte använda helikoptrarna för besiktning och för avancerad trädröjning när det blåste som mest, förklarar Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät.

- Idag måndag har förutsättningarna varit mycket bättre, och samtliga fyra helikoptrar har varit i luften. Vi räknar med att merparten av de som varit strömlösa under dagen får tillbaka strömmen innan kvällen. Tyvärr får ett 100-tal hushåll och sommarstugor vänta till på tisdag.

Många kunder har varit besvikna på osäkra prognoser som hela tiden flyttats fram och tillbaka.

- Vi har full förståelse för kundernas frustration. Tyvärr har det ihållande dåliga vädret i kombination med svåra skador på elnätet, medfört osäkra prognoser för många kunder, säger Torbjörn Larsson.

- Statistiken på avbrottskartan har gått upp och ned. Det beror antingen på att vi får tillkommande fel eller att vi gör omkopplingar i samband med avslutad reparation. Avbrotten till följd av omkopplingar brukar inte bli långvariga.

De omfattande skadorna på elnätet, har medfört att mycket av reparationsarbetet varit provisoriskt.

- Vi har haft fullt fokus på felavhjälpning. När alla fått strömmen tillbaka, börjar det mödosamma arbetet med att permanenta alla lagningar och byta ut utrusning som slagits sönder. Det arbetet kommer att ta flera veckor, och leda till korta och tillfälliga strömavbrott i samband med omkopplingar, berättar Torbjörn Larsson.

Allmän information

• E.ON varnar allmänheten för att gå nära nedfallen elledning som fortfarande kan vara strömförande. Det är förenat med livsfara.
  • Vi ber våra kunder att under kontorstid kontakta vår kundtjänst på 020 – 22 24 24. Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22.

För mer information ring E.ONs presstjänst, 040-25 55 40.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.