​E.ON har tagit beslut om ersättning till Gorm-drabbade kunder

Under måndagskvällen beslutade E.ON att betala ut ersättning från samma stund som avbrottet inträffade, till alla kunder som drabbats av strömavbrott i samband med stormen Gorm.

- Det är ett positivt besked i mörkret för våra drabbade kunder, säger Jakob Holmström, presschef på Eon och fortsätter; Kanske låter det som en självklarhet, men det finns en möjlighet för elbolag att istället räkna från det klockslag då det är säkert för våra montörer att börja jobba. I detta fall, med stormen Gorm, dröjde det på många håll upp emot tio timmar från avbrott till att vi kunde börja jobba.

Som kund har du rätt till ersättning om strömmen varit borta i minst tolv timmar. Ersättningen vid tolv timmars avbrott uppgår till 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, eller lägst två procent av prisbasbeloppet, det vill säga närmare tusen kronor.

- Jag rekommenderar alla att göra en felanmälan för att säkerställa att man kommer in i vårt system. Därefter behöver kunderna inte göra något aktivt för att få ersättning. Den betalas ut automatiskt inom ett par månader, säger Jakob.

Omfattande skador på elnätet

Vid 20-tiden på måndagskvällen hade 80 000 kunder fått strömmen tillbaka. Dessvärre återstår 10 000 strömlösa kunder och merparten av dessa riskerar att få spendera ännu en natt som strömlös.

- Jag lider med alla drabbade. Men vi har ett omfattande röjnings- och lagningsarbete, som tar tid, eftersom vårt elnät har fått betydande skador efter att mycket stora mängder stormfällda träd fallit över våra ledningar. Samtidigt har vi under dagen mötts av åtskilliga träd som spärrar vägarna vilket försenar arbetet för våra montörer då de måste såga sig fram för att komma till ledningarna, säger Jakob Holmström.

Fem informationskontor

Med anledning av att det utdragna reperationsarbetet öppnade E.ON fem informationskontor under måndagen. Allt med mål och syfte att stötta de fortfarande strömlösa kunderna.

• Färjestaden, Räddningsverkets brandstation
  • Jämjö, Församlingshemmet
  • Tingsryd, Medborgarhuset
  • Broby, Församlingshemmet
  • Svalöv, Kågeröds Bollklubb klubbhus

Kontoren är nu stängda för dagen men öppnar igen imorgon, tisdag, klockan 07:00. På informationskontoren erbjuder vår personal den senaste informationen om det lokala störningsläget. Då kommer vi dessutom kunna bistå med filtar, ficklampor och stearinljus, laddningsmöjlighet etc. som vi hoppas kan underlätta för kunder som fortfarande har strömavbrott.

För mer information:

För ytterligare information, kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40 eller besök http://www.eon.se/ och E.ONs avbrottskarta för strömavbrott.

Vår felanmälan nås dygnet runt på 020 – 88 00 22

Läs mer om avbrottsersättning!

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.