E.ON höjer beredskapen i Stockholm

E.ON höjer beredskapen i Stockholms län, då SMHI varnar för kraftiga vindar i under natten till torsdag.

På norrsidan har träden svagare rötter och färre grenar. Foto: E.ON

- Hårda vindar över norra Stockholmsområdet kan leda till strömavbrott, men med vår höjda beredskap ska avbrotten förhoppningsvis bli relativt korta, säger Lena Berglund, regionchef nord på E.ON.

De senaste åren har E.ON investerat många miljarder i elnätet för att vädersäkra det genom att gräva ner kablar i marken och isolera de luftledningar som ska vara kvar.

- Vi har i dagsläget vädersäkrat 96 procent av vårt elnät i Stockholmsregionen, men hårda vindar innebär alltid en risk för påverkan på vårt elnät. Nu handlar det om nordvästliga vindar, och då träd har svagare rötter och färre grenar på norrsidan faller de lättare i vindbyarna, säger Lena Berglund.

E.ON har även höjt beredskapen i sina driftcentraler för att snabbt kunna koppla om i elnätet.

Vindbyarna beräknas nå Stockholm under seneftermiddagen på onsdagen och hålla i sig till torsdagskvällen.

På norrsidan har träden svagare rötter och färre grenar. Foto: E.ON

E.ON investerar drygt 28 miljoner i Doroteas elnät för att dimensionera för framtida behov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 28 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Doroteas kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar 13 miljoner i Nordanstigs elnät för att dagens och framtidens elbehov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 13 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Nordanstigs kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar drygt 56 miljoner i Karlskronas elnät för att dimensionera för framtida behov24.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 56 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Karlskrona kommun. Sammantaget investerar E.ON över 77 miljoner kronor i Blekinge. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för tillväxt, säger Peter Hjalmar, E.ONs regionchef syd.