E.ON höjer beredskapen inför stormen Gorm

E.ON sätter in extra resurser med anledning av stormen Gorm som väntas in över södra Sverige natten till måndag. SMHI har utfärdat klass 2-varningar i Skåne, Halland, Blekinge och västra Kronobergs län, med uppskattade vindstyrkor på upp emot 29-30 m/sek. Även de östra delarna av södra Sverige förväntas att drabbas av väldigt hårda vindar.

Delar av E.ON:s beredskapsstyrka sätts in redan under söndagkvällen. Framför allt handlar det om extra personal i driftcentralerna, som fjärrledes kan utföra omkopplingar i näten och dessutom förbereda för den omfattande reparationsinsats som beräknas påbörjas i hela södra Sverige efter klockan 6.00 i morgon bitti.

- Stormvindarna beräknas hålla i sig under hela natten och en bit in på morgonen. Under sådana förhållanden kan vi inte låta våra montörer arbeta. Det är en alldeles för farlig arbetsmiljö för dem. Däremot kommer vi att ligga i startgroparna tidigt imorgon måndag, och sammanlagt kommer cirka 500 personer att engageras, både operativ och administrativ personal, berättar Anna Schlyter, driftchef på E.ON Elnät.

- Vi för en nära dialog med SMHI och anpassar vår beredskap efter deras prognoser. Vår resurser kommer att dirigeras dit de behövs bäst. Om situationen kräver det, har vi dessutom bra möjligheter att snabbt växla upp ytterligare i antal resurser, säger Anna Schlyter.

Bättre rustade för stormar

Från år 2006 till idag har E.ON investerat drygt 20 miljarder kronor i att vädersäkra sitt elnät i Sverige, vilket innebär att luftburen och många gånger oisolerad ledning har ersatts med i huvudsak nedgrävd kabel. En investering som i antal kilometer räknat tar oss hela vägen från Stockholm till Sydney tur och retur.

För mer information: Ring E.ONs presstjänst 040-25 55 40

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.