E.ON höjer beredskapen inför stormen Urd

E.ON sätter in extra resurser med anledning av stormen Urd som väntas in över västra och södra Sverige under måndagskvällen. SMHI har utfärdat klass 2-varningar i Bohuslän, Halland, delar av Kronoberg samt i Skåne, med uppskattade vindstyrkor på upp emot 25-30 meter per sekund.

Delar av E.ON:s beredskapsstyrka sätts in redan under måndagskvällen. Framför allt handlar det om extra personal i driftcentralerna, som fjärrledes kan utföra omkopplingar i näten och dessutom förbereda för den omfattande reparationsinsats som beräknas påbörjas i de drabbade områdena i morgon bitti.

- Stormvindarna beräknas hålla i sig under hela natten och en bit in på förmiddagen. Under sådana förhållanden kan vi inte låta våra montörer arbeta. Det är en alldeles för farlig arbetsmiljö för dem. Däremot kommer vi att ligga i startgroparna tidigt imorgon tisdag och sammanlagt kommer drygt 300 personer att engageras, både operativ och administrativ personal, berättar Anna Schlyter, driftchef på E.ON Elnät.

- Vi för en nära dialog med SMHI och anpassar vår beredskap efter deras prognoser. Våra resurser kommer att dirigeras dit de behövs bäst. Om situationen kräver det, har vi dessutom bra möjligheter att snabbt växla upp ytterligare i antal resurser, säger Anna Schlyter.

Bättre rustade för stormar

Från år 2006 till idag har E.ON investerat drygt 20 miljarder kronor i att vädersäkra sitt elnät i Sverige, vilket innebär att luftburen och många gånger oisolerad ledning har ersatts med i huvudsak nedgrävd kabel. En investering som i antal kilometer räknat tar oss hela vägen från Stockholm till Sydney tur och retur. De närmaste fyra åren kommer E.ON att investera ytterligare 12,5 miljarder kronor för att säkra elleveranserna.

För mer information, vänligen kontakta E.ONs presstjänst: 040-25 55 40

Se även bifogade länkar till E.ON:s avbrottskarta som beskriver aktuellt läge samt experttips om hur man klarar strömavbrott.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.