E.ON höjer beredskapen

Under torsdagen kommer det att snöa kraftigt i främst Gävleborg och i Västernorrland. Detta samtidigt som det kommer att blåsa kraftigt. E.ON har därför höjt beredskapen i området.

Det snöar redan i södra Norrlands kustlän. Men de största snömängderna kommer att falla under torsdagen.

- Det kan bli besvärligt på en del håll. Vår förhoppning är att snön ska vara torr och kall, vilket minskar riskerna. Skulle fel på elnätet uppstå, kan det också bli besvärligt för vår fältpersonal att ta sig fram på vägarna, säger Johan Aspegren, Kommunikationschef på E.ON Energidistribution.

Just nu har vi inga strömlösa i Norrland som följd av vädret. Följ utveckling på vår avbrottssida eon.se/avbrott

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.