E.ON höjer beredskapen

Ett intensivt lågtryck är på väg in över Sverige och SMHI har varnat för vindbyar med orkanstyrka. E.ON har därför höjt beredskapen i främst Halland och Nordvästra Skåne, men också i Örebro län, Kronoberg och Kalmar län.

- De senaste åren har vi investerat många miljarder i elnätet för att vädersäkra det. Mycket är klart, men ännu inte allt. Det finns därför risk för strömavbrott. Men med vår ökade beredskap ska avbrotten förhoppningsvis bli relativt korta, säger Johan Aspegren, presschef på E.ON.

E.ON har även höjt beredskapen i sina driftcentraler för att snabbt kunna koppla om i elnätet.

De högsta vindbyarna beräknas nå Hallandskusten under seneftermiddagen på fredagen och efter midnatt ska det värsta vara över.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.