E.ON höjer nätavgiften

Från den 1 juli höjer E.ON elnätsavgiften. För en lägenhet innebär det en höjning med runt 20 kronor per månad och för eluppvärmd villa blir höjningen omkring 55 - 95 kronor per månad beroende på var i landet man bor.

Det svenska elsystemet ska vara förnybart år 2040. Det finns det en bred uppslutning kring detta i riksdagen och bland allmänheten.

- Vi ställer om och ska bli helt förnybara. Därför framtidssäkrar vi elnätet så att det möter kraven från en helt förnybar elproduktion. Det gamla elnätet var uppbyggt för att koppla ihop stora kraftverk med kunderna i städer och på landsbygden. Morgondagen ser annorlunda ut. Vindkraftparker byggs, men inte där de gamla kraftverken stod. Allt fler solceller kommer upp på hustaken. Och fler och fler elbilar ska laddas. Strömmen kommer inte gå åt ett håll, utan åt olika håll beroende på väder och tid på dygnet, då fler konsumenter också blir elproducenter. Elnätet ska hjälpa elkunderna att bli förnybara. För att göra det krävs att vi kraftigt moderniserar elnätet, säger Johan Mörnstam, VD för E.ON Energidistribution.

Omställning ställer stora krav och kostar mycket pengar. Elnätet är ett naturligt monopol och elnätsavgifterna styrs därför av ett statligt regelverk.

- Våra investeringar är långsiktiga. När vi bygger elnät planerar vi med livslängder på 40 år. Vi hade gärna sett att avgifterna i elnätet var lika långsiktiga och stabila. Dessvärre bestäms elnätsavgiften mer kortsiktigt i regelverket. Prisutvecklingen blir därför ryckig. Vi vill se en jämnare utveckling av elnätsavgifterna. Men nu är det tyvärr inte så, ännu. Vi beklagar det, säger Johan Mörnstam.

- Vi har oavsett detta bestämt oss för att bli ledande i denna omställning och kommer att fortsätta investera i framtidens förnybara elnät.

För ytterligare information kontakta Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Energidistribution, telefon 070 – 655 58 75.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.