E.ON höjer nätavgiften

Från den 1 juli höjer E.ON elnätsavgiften. För en lägenhet innebär det en höjning med runt 20 kronor per månad och för eluppvärmd villa blir höjningen omkring 60-100 kronor per månad beroende på var i landet man bor.

Det svenska elsystemet ska vara förnybart år 2040. Det finns en bred uppslutning kring detta i riksdagen och bland allmänheten.

- Därför framtidssäkrar vi elnätet för att kunna möta kraven på en helt förnybar elproduktion. Vi behöver ett moderniserat elnät som kan ansluta all vindkraft och solkraft som behövs för att ersätta gammal elproduktion. Dessutom måste elnätet kunna ta hand om el från mikroproducenter, ladda hundratusentals elbilar samt ansluta nya arbetsplatser, skolor och villor så att alla får den elkraft de behöver – även en måndagsmorgon i februari, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.

Sverige växer och behovet av energi ökar, men elnätets kapacitet har slagit i taket i många större städer. Nya bostäder och företag kan inte byggas om inte elnäten byggs ut. Men E.ONs mål är att ge alla, oavsett var i Sverige de bor, trygg och säker tillgång till el.

- Vi har bestämt oss för att bli ledande i denna omställning och kommer att fortsätta investera i framtidens förnybara elnät, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.

Att både modernisera elnätet och fortsätta att vädersäkra elnätet på landsbygden ställer stora krav och kostar mycket pengar. Samtidigt är storleken på samtliga elbolags intäkter hårt reglerad av staten och nivån förändras utifrån vilka behov som finns att förnya elnätet.

- Vi har ett ansvarsfullt uppdrag när det gäller att utveckla och förvalta en samhällsviktig infrastruktur. När vi bygger och förnyar elnät planerar vi på 40 års sikt. Det är utifrån detta långsiktiga åtagande som vi höjer elnätsavgiften, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.