E.ON i nya avtal om elbils-laddning med Max, Preem och EasyPark

20.4.2017 08:57 | E.ON Sverige AB

E.ON fortsätter sin satsning på en grön korridor genom Europa med allt större möjligheter till snabbladdning av elbilar. Det kräver ett nätverk av samarbetspartners och nu stärks elbilsladdningen ytterligare genom nya samarbeten med Max, Preem och EasyPark.

Samarbetena innebär ännu större täckning när E.ONs snabbladdarstationer placeras i anslutning till Max hamburgerrestauranger och Preems tankstationer. Utöver betalning med kreditkort blir det nu även möjligt att betala via EasyPark på samtliga laddstationer i E.ONs nätverk i Sverige.

- En fossilfri fordonsflotta är framtiden och vi på E.ON går i bräschen för förnybara lösningar, säger Karin Waldén, Head of Sustainable transports på E.ON Sverige. Vi söker ständigt efter nya partners, det är en av nycklarna för att kunna erbjuda våra kunder en stabil infrastruktur för det som idag kallas alternativa fordon, men som är morgondagens självklara val.

E.ON har sedan tidigare ett starkt samarbete med OKQ8 med etableringar inom både elbilsladdning och biogas och de nya samarbetena knyter ytterligare ihop storstadsregionerna i Sverige, minskar elbilsförares "räckviddsångest" och gör det mer bekvämt att snabbladda.

E.ONs målsättning är att enbart producera och erbjuda 100 % förnybar eller återvunnen energi senast 2025. Avtalen kommer delvis att tillämpas i det unika EU-projektet GREAT, en stor satsning mellan energibolag, fordonstillverkare och offentlig sektor, som alla samarbetar för att minska koldioxidutsläppen i transportsektorn.

För mer information, kontakta:
Karin Waldén
Head of Sustainable transports, E.ON Sverige AB
+46 (0)72 515 68 78
karin.walden@eon.se

Marita Wengelin
Head of PR, Max Hamburgerrestauranger
marita.wengelin@max.se>

Niclas Brantingson
Presschef Preem AB
niclas.brantingson@preem.se

Matt Tooth
Group PR and Social Media Manager, EasyPark Group
matthew.tooth@easyparkgroup.com

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.