E.ON i topp inom hållbarhet

E.ON är bäst i energibranschen när det gäller hållbarhet; det står klart när Sustainable Brand Index B2B, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, rankar Sveriges mest hållbara företag 2019. Av alla undersökta företag inom samtliga branscher placerar sig E.ON på en tredje plats.

– Vi är stolta och glada över att vara högst placerade inom hållbarhet i vår bransch och ser utmärkelsen från Sustainable Brand Index B2B som ett kvitto på att vårt arbete med klimat- och energiomställningen gett resultat. E.ON har tydliga mål att ställa om till återvunnen och förnybar energi, att minska vår klimatpåverkan och att ha ett jämställt ledarskap och högre grad av etnisk mångfald. Det är ambitiösa mål, så nu fortsätter vi arbetet med att ställa om till ett hållbart samhälle med full kraft, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Sustainable Brand Index B2B har genomförts årligen sedan 2017. Rankingen sker med hjälp av undersökningar och djupintervjuer där beslutsfattare med inköpsansvar inom B2B-marknaden (små- och medelstora företag med mellan 40 och 500 anställda) får bedöma de olika företagens grad av hållbarhet.

2019 bedömdes 75 företag inom tio branscher och E.ON placerar sig alltså främst inom energibranschen. I den totala rankingen placerar sig E.ON på tredje plats, vilket är en rejäl klättring från fjolårets plats 15.

Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH13.2.2020 10:30:00 CETPressmeddelande

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.