E.ON i topp inom hållbarhet

E.ON är bäst i energibranschen när det gäller hållbarhet; det står klart när Sustainable Brand Index B2B, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, rankar Sveriges mest hållbara företag 2019. Av alla undersökta företag inom samtliga branscher placerar sig E.ON på en tredje plats.

– Vi är stolta och glada över att vara högst placerade inom hållbarhet i vår bransch och ser utmärkelsen från Sustainable Brand Index B2B som ett kvitto på att vårt arbete med klimat- och energiomställningen gett resultat. E.ON har tydliga mål att ställa om till återvunnen och förnybar energi, att minska vår klimatpåverkan och att ha ett jämställt ledarskap och högre grad av etnisk mångfald. Det är ambitiösa mål, så nu fortsätter vi arbetet med att ställa om till ett hållbart samhälle med full kraft, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Sustainable Brand Index B2B har genomförts årligen sedan 2017. Rankingen sker med hjälp av undersökningar och djupintervjuer där beslutsfattare med inköpsansvar inom B2B-marknaden (små- och medelstora företag med mellan 40 och 500 anställda) får bedöma de olika företagens grad av hållbarhet.

2019 bedömdes 75 företag inom tio branscher och E.ON placerar sig alltså främst inom energibranschen. I den totala rankingen placerar sig E.ON på tredje plats, vilket är en rejäl klättring från fjolårets plats 15.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.