E.ON investerar 53 miljoner i Kalmars, Mönsterås och Oskarshamns elnät för att dimensionera för framtida behov

Under 2022 investerar E.ON nästan 53 miljoner kronor i de regionala och lokala elnäten i Oskarshamns, Mönsterås och Kalmars kommuner. Sammantaget investerar E.ON drygt 300 miljoner kronor i Kalmar län under 2022. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens.

Foto: E.ON
Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2020 och 2023 över 16 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna. Foto: E.ON

–Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för tillväxt, men också att öka robusthet och förmåga att stå emot yttre påverkan, säger Peter Hjalmar, E.ONs regionchef syd.

Investeringarna ska säkra elnätet för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

–Våra kommuner har väldigt goda förutsättningar för tillväxt, logistik och elkapacitet. Genom täta samarbeten med E.ON och de lokala energibolagen skapas stora möjligheter för energiomställning i regionen, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar.

E.ON investerar cirka 32 miljoner kronor i Oskarshamn, 16,5 miljoner kronor i Mönsterås och 4,6 miljoner kronor i Kalmar.

– Vi vill säkra överföringskapaciteten, så att städerna kan elektrifiera fordonsflottan, bygga fler bostäder och planera för ytterligare industrietableringar. Investeringarna i elnäten blir viktiga pusselbitar för kommunernas elektrifiering och gröna omställning, säger Peter Hjalmar.

Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i bolagets elnät.

Foto: E.ON
Den gröna omställningen innebär att efterfrågan på grön el ökar explosionsartat under de närmaste åren, då hushåll, industrier och städer lämnar fossila bränslen. Det ställer stora krav på elnätet. Foto: E.ON
Foto: E.ON
Hållbarhetsambitioner och rekordhöga elpriser har blåst upp intresset till att ansluta solkraft till elnätet till bristningsgränsen. E.ON ser en rekordstor efterfrågan för att ansluta privata solcellsanläggningar. Samma sak på företagsmarknaden, där enskilda förfrågningar gäller anslutningar av stora solparker som motsvarar effekten av en medelstor stad. Foto: E.ON
Foto: E.ON
”Våra investeringar syftar till att möjliggöra ny tillväxt genom elektrifiering och ge stöd till den gröna industriella revolutionen,” säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON. Foto: E.ON

E.ON investerar 156 miljoner i Sollefteås elnät för dagens och framtidens behov12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON nästan 156 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Sollefteå kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra Sollefteås tillväxt, men också att öka robustheten och förmågan att stå emot yttre påverkan, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.

Högt elpris driver rekordstor efterfrågan på solceller12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Höga elpriser och en energimarknad med snabba svängningar gör att intresset för solel exploderar. Förra året ville nästan 11 000 hushåll ansluta solcellsanläggningar till E.ONs nät. Det är en ökning med 57 procent från 2020. – Under 2022 har E.ON redan fått in 8 100 föranmälningar om anslutning av solcellsanläggningar, det är mer än tre gånger så mycket som samma period förra året. Vi ser en rekordstor efterfrågan just nu, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution. – De höga elpriserna är en bidragande faktor till att många kunder väljer att installera solceller. Vi ser också att kriget i Ukraina och det spända läget i omvärlden skapar ett intresse av att vara mer oberoende. Många vill också vara med och bidra till klimatomställningen, säger Thomas Petterson. Precis som antalet föranmälningar ökar också antalet anslutna anläggningar, men det finns ett glapp mellan hur många som föranmäls och hur många som ansluts. Enligt Thomas Petterson är en förklaring att u