E.ON investerar drygt 160 miljoner i Uppvidinges elnät för att dimensionera för framtida behov

Under 2022 investerar E.ON drygt 160 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Uppvidinge kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för tillväxt, säger Peter Hjalmar, E.ONs regionchef syd.

Foto: Yaorusheng
Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2020 och 2023 över 16 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna. Foto: Yaorusheng

Sammantaget investerar E.ON nästan 335 miljoner kronor i Kronobergs län under 2022. Investeringarna ska säkra elnätet för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

Vi vill säkra överföringskapaciteten, så att kommunerna kan elektrifiera fordonsflottan, bygga fler bostäder och planera för ytterligare industrietableringar. Investeringarna i elnäten blir viktiga pusselbitar för Kronobergs elektrifiering och gröna omställning, säger Peter Hjalmar.

Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i bolagets elnät.

De största elnätinvesteringarna i Kronobergs län 2022:

Uppvidinge                                   161 324 237 kronor

Tingsryd                                         49 563 500

Lessebo                                         39 813 105

Växjö                                              34 261 478

Älmhult                                          23 850 685

Markaryd                                      17 162 905

Alvesta                                           8 011 530

Foto: Yaorusheng
”Våra investeringar syftar till att möjliggöra ny tillväxt genom elektrifiering och ge stöd till den gröna industriella revolutionen,” säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Foto: Christian Andersson, Apelöga
Den gröna omställningen innebär att efterfrågan på grön el ökar explosionsartat under de närmaste åren, då hushåll, industrier och städer lämnar fossila bränslen. Det ställer stora krav på elnätet. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
Hållbarhetsambitioner och rekordhöga elpriser har blåst upp intresset till att ansluta solkraft till elnätet till bristningsgränsen. E.ON ser en rekordstor efterfrågan för att ansluta privata solcellsanläggningar. Samma sak på företagsmarknaden, där enskilda förfrågningar gäller anslutningar av stora solparker som motsvarar effekten av en medelstor stad. Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.

E.ON investerar drygt 60 miljoner i Hässleholm, Osby och Östra Göinge13.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 60 miljoner kronor i de regionala och lokala elnäten för Hässleholm, Osby och Östra Göinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.