E.ON investerar drygt 28 miljoner i Doroteas elnät för att dimensionera för framtida behov

Under 2022 investerar E.ON drygt 28 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Doroteas kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

Foto: Yaorusheng
Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2020 och 2023 över 16 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna. Foto: Yaorusheng

Investeringarna ska bidra till fortsatta elnätsförstärkningar på såväl regionnäts- som lokalnätsnivå. Samtidigt ska elnätet säkras för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

Vi vill säkra elleveranserna i elnätet i Dorotea. Dels genom att fortsätta vädersäkra elledningarna, dels genom att möjliggöra omställningen, elektrifieringen av fordonsflottan och gröna industrietableringar, säger Lena Berglund.

E.ON investerar ytterligare drygt 1,5 miljoner i Åsele kommun. Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i bolagets elnät.

Foto: Yaorusheng
Foto: Apelöga
”Våra investeringar syftar till att möjliggöra ny tillväxt genom elektrifiering och ge stöd till den gröna industriella revolutionen,” säger Lena Berglund, regionchef nord på E.ON. Foto: Apelöga
Foto: Christian Andersson, Apelöga
Den gröna omställningen innebär att efterfrågan på grön el ökar explosionsartat under de närmaste åren, då hushåll, industrier och städer lämnar fossila bränslen. Det ställer stora krav på elnätet. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
Hållbarhetsambitioner och rekordhöga elpriser har blåst upp intresset till att ansluta solkraft till elnätet till bristningsgränsen. E.ON ser en rekordstor efterfrågan för att ansluta privata solcellsanläggningar. Samma sak på företagsmarknaden, där enskilda förfrågningar gäller anslutningar av stora solparker som motsvarar effekten av en medelstor stad. Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.