E.ON investerar drygt 72 miljoner i Örebros elnät för att dimensionera för framtida behov

Under 2022 investerar E.ON drygt 72 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Örebro kommun. Sammantaget investerar E.ON drygt 134 miljoner i Örebro län. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Björn Persson, regionchef mitt, E.ON.

Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
Hållbarhetsambitioner och rekordhöga elpriser har blåst upp intresset till att ansluta solkraft till elnätet till bristningsgränsen. E.ON ser en rekordstor efterfrågan för att ansluta privata solcellsanläggningar. Samma sak på företagsmarknaden, där enskilda förfrågningar gäller anslutningar av stora solparker som motsvarar effekten av en medelstor stad. Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga

Investeringarna ska säkra elnätet för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

Vi vill säkra överföringskapaciteten, så att städerna kan elektrifiera fordonsflottan, bygga fler bostäder och planera för ytterligare industrietableringar. Investeringarna i elnäten blir viktiga pusselbitar för elektrifiering och grön omställning, säger Björn Persson.

Investeringarna är exklusive den tidigare annonserade investeringen på cirka 130 miljoner kronor i en utbyggnad av transformatorstationen i Skebäck, vilken har beräknad byggstart 2023.

Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i bolagets elnät.

E.ONs största elnätinvesteringar i Örebro län 2022:

Örebro                                           72 000 000 kronor

Hallsberg                                       24 177 000

Kumla                                             24 108 000

Nora                                                7 821 000

Lekeberg                                       4 141 000

Askersund                                    1 809 000

Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
”Våra investeringar syftar till att möjliggöra ny tillväxt genom elektrifiering och ge stöd till den gröna industriella revolutionen,” säger Björn Persson, regionchef mitt, E.ON. Foto: Sofia Andersson, FotograFia
Foto: Christian Andersson, Apelöga
Den gröna omställningen innebär att efterfrågan på grön el ökar explosionsartat under de närmaste åren, då hushåll, industrier och städer lämnar fossila bränslen. Det ställer stora krav på elnätet. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Foto: Yaorusheng
Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2020 och 2023 över 16 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna. Foto: Yaorusheng

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.