E.ON inviger jättesatsning på Malmös elnät

Idag inviger E.ON den nya Kockumsstationen. Stationen är unik då den byggts inuti en befintlig station i full drift och med starkt fokus på säkerheten - utan att påverka eltillförseln till den snabbt växande Västra hamnen.
Simon Chrisander och Martin Höhler invigde Kockumsstationen, Västra hamnen. Foto: E.ON

– Från och med nu ska stationen i det gamla fartygsvarvet förse Västra Hamnen med el. 55 miljoner kronor har investerats i nya transformatorer och ett nytt ställverk, som möjliggör fortsatt stads- och näringslivsutveckling i området, säger E.ON Energidistributions vdMartin Höhler, som tillsammans med Malmö stads kommunalråd för statsbyggnad- klimat- och miljöfrågor, Simon Chrisander, invigde Kockumsstationen.

Västra hamnen har vuxit kraftigt sedan Bo01, med bostäder, skolor, universitet, service. Idag inryms 6 000 hushåll och över 400 företag. Tillväxten pågår fortfarande i snabb takt. 2031 beräknas stadsdelen ha drygt 17 000 invånare och ungefär lika många kommer att ha sin arbetsplats här.

Kockumstationen står för lejonparten av de drygt 200 miljoner kronor E.ON under 2021 investerar för att underhålla och förstärka Malmös elnät.

– Vi ser en fortsatt mycket stark tillväxt i Malmöregionen, med ett förväntat tillkommande effektbehov på över 140 megawatt fram till 2030, eller lika mycket som en medelstor skånsk stad fram till 2022, säger Martin Höhler.

Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor, varav 12,4 miljarder kronor i region Syd, det vill säga i Skåne, Halland, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.

– Satsningarna på elnäten ska lägga grunden till att Sverige når riksdagens klimatmål, där storskalig elektrifiering av industri och transporter är nyckeln. Det kräver investeringar i Sveriges elnät på historiska nivåer, säger Martin Höhler.

Malmö stads kommunalråd för statsbyggnad- klimat- och miljöfrågor, Simon Chrisander och Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.