E.ON och Clever storsatsar på europeisk elmotorväg

Under de kommande tre åren kommer E.ON och CLEVER att etablera ett nätverk av 180 ultrasnabba laddstationer för elfordon (EV) i sju länder som förbinder Norge med Italien. Nätverket är utsett som ett flaggskeppsprojekt inom EU och har fått 10 miljoner euro i finansiering från Europeiska kommissionen.

Skiftet mot elbilar är otvetydigt. Nu gör det internationella energi- och e-mobilitetföretag E.ON och Danmarkbaserade mobilleverantör CLEVER, det enklare för elbilsägare. De två företagen kommer att ansluta Europa med 180 ultrasnabba laddstationer för elfordon i sju länder de närmaste tre åren. Projektet har fått stöd från Europeiska kommissionens program för Connecting Europe Facility (CEF) på 10 miljoner euro och har blivit ett flaggskeppsprojekt i Europeiska kommissionen, som ett av endast fyra godkända projekt av totalt 349 sökande. EU-projektet är relaterat till 160 av de 180 stationerna. Förutom EU-projektet kommer partnerskapet också att etablera stationer i Norge med den norska bensinstationskedjan YX.

De 180 platserna är den första vågen av laddstationer som ska spridas över hela Europa. Men det här är bara början. Tidigare i år bildade E.ON och CLEVER ett strategiskt partnerskap med ambitionen att erbjuda 150 kilowatt (kW) laddning på mer än 400 platser i ett nätverk som gör det möjligt för nuvarande och framtida e-mobilitetsanvändare att driva smidigt genom Europa.

- Tillsammans med starka partners tar vi ett gemensamt steg mot att skapa en omfattande ultrasnabb laddningsinfrastruktur i Europa. Det är ett bevis på vårt åtagande att tillhandahålla praktiska e-mobilitetslösningar för våra kunder i Europa. Vi ser ett pålitligt ultrasnabb laddningsnät i kombination med våra hem- och destinationslösningar som huvudförutsättningar för en massmarknadsupptagning av elektrisk rörlighet, säger Frank Meyer, innovationschef och B2C hos E.ON.

Casper Kirketerp-Møller, VD på CLEVER fortsätter:

- Vi utformar laddstationer med kundbehov i fokus för att våra kunder ska ha samma goda och pålitliga erfarenhet, oavsett var de möter våra varumärken. Vi tror att kombinationen av att kunna tillgodose nästan alla bilmärken, säkra de rätta platserna och erbjuda kunderna väl genomtänkta lösningar kommer att vara en del av övertygande människor att EV-modeller är ett verkligt alternativ till konventionella bilar.

De 180 stationerna kommer att spridas över sju länder. De flesta av platserna kommer att byggas i Tyskland, följt av Frankrike, Norge, Sverige, Storbritannien, Italien och Danmark. Var och en av stationerna kommer att ha 2-6 laddpunkter och kommer att rulla ut i Europa under de närmaste tre åren. De första platserna ligger i Tyskland och Danmark.

E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. Våra 40 000 medarbetare i13 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra tre affärsområden för smarta nät, förnybar energi och kundlösningar. Läs mer på www.eon.se

E.ON och Online Group i samarbete kring nytt datacenter8.11.2017 09:01Pressmeddelande

Online Group blir första partner att etablera sig på E.ONs nya datacenter i Bällstaberg, Stockholm. Med hållbarhet som grund erbjuder E.ON all teknisk infrastruktur som krävs, samtidigt som överskottsvärmen från datorhallen tillvaratas och levereras som fjärrvärme till kunderna i Vallentuna. Fullt utbyggd kommer överskottsvärme från sajten att kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas fjärrvärmebehov.

Ny innovation kan förändra hela energimarknaden7.11.2017 10:00Pressmeddelande

Nu lanserar E.ON en innovation som tar vara på den energi som redan finns i våra städer. Systemet kopplar samman och balanserar olika aktörers energibehov med varandra, där en aktörs energiöverskott kan komma till nytta hos en annan. Först ut blir Medicon Village Science Park i Lund. − Vi tror att vår uppfinning kan förändra den globala marknaden för uppvärmning och kyla i städerna, säger Fredrik Rosenqvist, chef för Business Innovation på E.ON.