E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.
Systembild energilösning  Bild: Ferroamp
Systembild energilösning Bild: Ferroamp
Idag tecknade bolagen ett samarbetsavtal som kommer att gynna både E.ONs och Ferroamps kunder. Ferroamp tillhandahåller flera avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Hjärnan i systemet - EnergyHub - samlar data från övriga komponenter för att, med hjälp avancerade algoritmer, optimera energiflödet mellan till exempel solpaneler, energilagring och elnätet. Samarbetet med E.ON, som har lång erfarenhet av att erbjuda smarta energilösningar till en bred kundkrets, kommer i en tid av stort behov av energieffektivisering.

- Flera av Ferroamps produkter ligger helt rätt i tiden och är precis det vi ser att marknaden efterfrågar, säger Jon Persson på E.ON Energilösningar. Vi tror att denna typ av produkter kommer att efterfrågas mycket framöver och detta samarbete kommer att skapa stort värde för våra kunder.

Samarbetet sträcker sig över två år och båda bolagen spår ett starkt samarbete tack vare sina respektive kompetensområden. Energioptimering av dagens energisystem är ett prioriterat område inom energiomställningen och är, tillsammans med omställningen till förnybar och återvunnen energi, helt nödvändigt för att nå Sveriges klimatmål.

- Vi är stolta över att en så stark och erfaren aktör som E.ON väljer att samarbeta med oss, vi ser också samarbetet med E.ON och dess dotterbolag Solar Supply som en möjlighet att stärka vår kompetens och position inte bara i Sverige utan även i övriga Europa, säger Niclas Wadestig, VP Sales & Marketing på Ferroamp.

Kontakt:
Krister Werner, VD Ferroamp, telefon: 0765 35 86 64
Pernilla Schoug, tf kommunikationschef E.ON Sverige, telefon:0706 55 14 85

Om Ferroamp Elektronik
Ferroamp Elektronik AB (publ), grundat 2010, är ett snabbväxande företag inom clean-tech som erbjuder avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Ferroamp har en skalbar plattform som erbjuder möjlighet att kombinera patenterad teknologi i en egenutvecklad EnergyHub med alternativa energikällor och energilager. I en unik lösning kan också flera byggnader kopplas ihop i ett microgrid - Powershare. Kunder är idag framförallt fastighetsbolag, energikonsulter och elkraftbolag. Ferroamp har erhållit flera framstående internationella miljöpriser. Huvudkontoret ligger i Spånga utanför Stockholm. Ferroamps aktie (FERRO) handlas på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post ca@gwkapital.se, telefon 08-503 000 50).

Systembild energilösning  Bild: Ferroamp
Systembild energilösning Bild: Ferroamp