E.ON och Google blir partners, expanderar marknaden för solenergi

För första gången blir den digitala plattformen Sunroof tillgänglig utanför den amerikanska marknaden. Den är baserad på Google Earth, kartor och 3D-modeller och förenklar nu tyska husägares möjligheter att skaffa solceller.

E.ON och Google ingår idag partnerskap och expanderar därmed möjligheterna till solenergi på den tyska marknaden genom plattformen Sunroof. Det är första gången tjänsten erbjuds utanför den amerikanska marknaden. Runt sju miljoner byggnader i Tyskland omfattas av Sunroof, exempelvis storstadsområden som Berlin, München, Rehn-Main och Rühr-området. Den digitala teknologin gör att husägare enkelt och exakt kan fastställa potentiell solkapacitet för sitt hem och få installationsplaner för en solcellsanläggning. Den enda som krävs är att skriva in hemadressen på webbplatsen.

Det är E.ON, Google och mjukvaruproducenten Tetraeder har gått samman i den tyska satsningen på solenergi. Webbplatsen Sunroof använder bland annat Google Earth, kartor och 3D-modeller för att ge så exakt information som möjligt. Sunroof räknar ut hur mycket solen årligen skiner på ett tak och tar även hänsyn till väderdata, solens position i olika årstider, taklutning och skuggor från omgärdande byggnader och träd. Därefter konverteras informationen om solstrålarna till energi och en möjlig kostnadsbesparing räknas ut. E.ON har även en ”solskensgaranti” där företaget garanterar solkalkylen och kompenserar för en eventuell utebliven kostnadsbesparing.

- Med Sunroof ökar vi digitaliseringen av solcellsmarknaden och visar tydligt vilken potential den digitala tekniken har i skiftet som nu pågår på energimarknaden, säger Karsten Wildberger, COO på E.ON i Tyskland.

Tjänsten erbjuds på: www.eon-solar.de

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.