E.ON och Google blir partners, expanderar marknaden för solenergi

För första gången blir den digitala plattformen Sunroof tillgänglig utanför den amerikanska marknaden. Den är baserad på Google Earth, kartor och 3D-modeller och förenklar nu tyska husägares möjligheter att skaffa solceller.

E.ON och Google ingår idag partnerskap och expanderar därmed möjligheterna till solenergi på den tyska marknaden genom plattformen Sunroof. Det är första gången tjänsten erbjuds utanför den amerikanska marknaden. Runt sju miljoner byggnader i Tyskland omfattas av Sunroof, exempelvis storstadsområden som Berlin, München, Rehn-Main och Rühr-området. Den digitala teknologin gör att husägare enkelt och exakt kan fastställa potentiell solkapacitet för sitt hem och få installationsplaner för en solcellsanläggning. Den enda som krävs är att skriva in hemadressen på webbplatsen.

Det är E.ON, Google och mjukvaruproducenten Tetraeder har gått samman i den tyska satsningen på solenergi. Webbplatsen Sunroof använder bland annat Google Earth, kartor och 3D-modeller för att ge så exakt information som möjligt. Sunroof räknar ut hur mycket solen årligen skiner på ett tak och tar även hänsyn till väderdata, solens position i olika årstider, taklutning och skuggor från omgärdande byggnader och träd. Därefter konverteras informationen om solstrålarna till energi och en möjlig kostnadsbesparing räknas ut. E.ON har även en ”solskensgaranti” där företaget garanterar solkalkylen och kompenserar för en eventuell utebliven kostnadsbesparing.

- Med Sunroof ökar vi digitaliseringen av solcellsmarknaden och visar tydligt vilken potential den digitala tekniken har i skiftet som nu pågår på energimarknaden, säger Karsten Wildberger, COO på E.ON i Tyskland.

Tjänsten erbjuds på: www.eon-solar.de

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

E.ON och Online Group i samarbete kring nytt datacenter8.11.2017 09:01Pressmeddelande

Online Group blir första partner att etablera sig på E.ONs nya datacenter i Bällstaberg, Stockholm. Med hållbarhet som grund erbjuder E.ON all teknisk infrastruktur som krävs, samtidigt som överskottsvärmen från datorhallen tillvaratas och levereras som fjärrvärme till kunderna i Vallentuna. Fullt utbyggd kommer överskottsvärme från sajten att kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas fjärrvärmebehov.

Ny innovation kan förändra hela energimarknaden7.11.2017 10:00Pressmeddelande

Nu lanserar E.ON en innovation som tar vara på den energi som redan finns i våra städer. Systemet kopplar samman och balanserar olika aktörers energibehov med varandra, där en aktörs energiöverskott kan komma till nytta hos en annan. Först ut blir Medicon Village Science Park i Lund. − Vi tror att vår uppfinning kan förändra den globala marknaden för uppvärmning och kyla i städerna, säger Fredrik Rosenqvist, chef för Business Innovation på E.ON.