E.ON och Håll Sverige Rent i samarbete mot skräpet

I samarbete med Håll Sverige Rent drar E.ON nu igång initiativet ”E.ON Power Clean-up”. Syftet är att göra en insats för miljön och samtidigt uppmuntra företagets medarbetare till motion i friska luften.

Bildkälla: BBDO Nordics/Shutterstock. Fotograf: STEKLO

Att kombinera motion med skräpplockning i naturen har blivit en allt vanligare aktivitet. Under våren startar E.ON initiativet E.ON Power Clean-up, som ska skapa hållbarhet för såväl miljön som våra medarbetare.

– Med satsningen E.ON Power Clean-up gör vi en viktig insats för naturen och miljön, samtidigt som vi tar hand om vår egen hälsa. Året som gått har ju varit minst sagt speciellt, men med E.ON Power Clean-up hoppas vi skapa ett engagemang som både vi och miljön mår bra av, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

E.ON Power Clean-up genomförs i samarbete med den ideella organisationen Håll Sverige Rent, vars långsiktiga vision är ett samhälle där ingen skräpar ner.

­– Det är mycket glädjande att E.ON gör den här satsningen och att de dessutom vill göra den tillsammans med oss. Och i det här fallet är det inte bara det plockade skräpet i sig som kan göra skillnad, det har också ett stort symbolvärde att ett av Sveriges största energibolag vill vara med och visa vägen mot ett skräpfritt samhälle, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

E.ON Power Clean-up drar igång i månadsskiftet april/maj och pågår fram till sommarsemestern.

Bildkälla: BBDO Nordics/Shutterstock. Fotograf: STEKLO

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CET | Pressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CET | Pressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.