E.ON och Serneke tog emot pris för Sydsveriges smartaste fastighet

Nybyggnadsprojektet brf Solkvarteret i Hyllie har utsetts till Sydsveriges smartaste fastighet. Priset delades ut den 27 februari av Jan Eliasson, före detta vice Generalsekreterare på FN, under Fastighetsmässan i Malmö.

Prisutdelning Sydsveriges smartaste fastighet. Sofia Sparr, E.ON, Alexandra Gedda, Serneke, Rikard Henriksson, E.ON, Carl Knutsson, Serneke och Jan Eliasson. Foto: Mats Portland, E.ON.

Brf Solkvarteret, som är ett samarbete mellan fastighetsutvecklaren Serneke och energibolaget E.ON, prisades för sina satsningarna på lokalproducerad, innovativ och förnybar energi. Genom minimerad och optimerad energiförbrukning, egen elproduktion från solceller och digitala fastighetstjänster, är målet att skapa Malmös mest klimatsmarta boende där fastigheten är nästintill självförsörjande på egenproducerad el.

Fastigheten ska värmas upp av förnybar fjärrvärme och anslutas till E.ONs system för smarta nät vilket betyder digital mätning, styrning och optimering av el- och värmeförbrukning under dygnets alla timmar. Andra lösningar som ska underlätta för en mer hållbar livsstil är elbils- och cykelpool samt en grön utemiljö.

– Vi är glada över priset och stolta över vårt samarbete med Serneke där vi bygger nästa generations energihus. Genom att använda oss av såväl beprövade energilösningar som innovativa och digitala, driver vi omställningen till ett hållbart samhälle där det är lätt för de boende att leva energismart, säger Rikard Henriksson, affärschef E.ON.

Brf Solkvarteret byggs i Hyllie, Malmös största utvecklingsområde. Stadsdelen har som ambition att utvecklas till Öresundsregionens klimatsmartaste stadsdel och bli en global förebild för hållbar stadsutveckling.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.

Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH13.2.2020 10:30:00 CETPressmeddelande

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.