E.ON och Uniti i samarbete kring elbilar

E.ON och Uniti i samarbete kring elbilar. Uniti är ett svenskt företag som utvecklar morgondagens citybilar. Den 7:e december kommer Uniti presentera sin första modell – en uppstickare som utmanar den konventionella synen på bilar. E.ON kommer att förse ägaren till en Uniti med solel.

Uniti har funnits i Lund sedan 2016, där man har utvecklat en helt ny elbil med föraren som utgångspunkt och kan komma att förändra uppfattningen om hur en bil ska se ut och köras.

- I dag finns det helt andra möjligheter. Hela bilen och användarupplevelsen har digitaliserats för att öka säkerheten, komforten och körglädjen, samtidigt som miljöpåverkan minimeras, säger Tobias Ekman, Innovation Manager på Uniti.

Företaget har nu beslutat sig för att lägga produktionen i Landskrona. Produktionen av de nya elbilarna kommer att sättas upp under nästa år och Uniti har i dagsläget redan fått in nästan 1000 förbeställningar.

För Uniti är frågan om hållbarhet i fokus. Det handlar inte bara om att utveckla ett fordon som drivs på el och vilka material den är konstruerad av – vilken typ av el som driver bilen är minst lika viktigt, hela kedjan måste vara hållbar.

Samarbetet med E.ON innebär att kunden i samband med köpet av en Uniti-bil i Sverige får solel motsvarande drivmedel till bilen i fem år, vid normalt användande.

- Också detta är ett nytt sätt att tänka. Vi vet att den största delen av laddningen kommer att ske i hemmet därför tycker vi att det här erbjudandet är en mycket hållbar lösning, säger Tobias Ekman.

- Detta ligger helt i linje med vår profil: Nytänkande och förnybart, säger Karin Waldén, Affärsutvecklingschef, E.ON eMobility Nordic.

För ytterligare information, kontakta Tobias Ekman, Innovation Manager, Uniti, tel. 070 490 72 59, eller Karin Waldén, Affärsutvecklingschef, eMobility E.ON, tel. 072 515 68 78.

Läs mer om Unitis lanseringseventet den 7 december i Lanskrona här https://www.uniti.earth/u17/

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.