E.ON öppnar nästa generations snabbladdare

Nu öppnar E.ON för att kunna ladda sin elbil på 20 minuter för att kunna köra ytterligare 40 mil med sin elbil. Den första av flera hundra europeiska ultrasnabbladdare står nu klar i Bayern i Tyskland.

Detta är goda nyheter för svenska elbilister som ska köra i Europa. Längs de europeiska motorvägarna kommer E.ON att bygga laddstationer där elbilen snabbt kan laddas. Den första ultrasnabbladdaren är nu på plats i Tyskland vid motorvägen A3 vid Autohof Strohofor i Geiselwind mellan Würzburg och Nürnberg. Inom några månader kommer E.ONs första ultrasnabbladdare till Sverige.

- Den nya laddstationen är en smygtitt in i framtiden. Framöver kommer elbilarna att köras betydligt längre på en uppladdning och själva uppladdningen måste då gå fort, säger Tore Harritshöj, Nordenchef för eMobility på E.ON.

Den nya snabba laddstationen kan ladda alla typer av elbilar, har fyra laddpunkter och kommer att ha en effekt på 150 kW upp till 350 kW.

Ultrasnabbladdarna kommer att placeras längs motorvägen med ett avstånd på 12 till 18 mil mellan stationerna. Varje station kommer att utrustas med två till sex laddpunkter och kommer att följa den europeiska standarden CCS för snabbladdning.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.