E.ON öppnar nästa generations snabbladdare

Nu öppnar E.ON för att kunna ladda sin elbil på 20 minuter för att kunna köra ytterligare 40 mil med sin elbil. Den första av flera hundra europeiska ultrasnabbladdare står nu klar i Bayern i Tyskland.

Detta är goda nyheter för svenska elbilister som ska köra i Europa. Längs de europeiska motorvägarna kommer E.ON att bygga laddstationer där elbilen snabbt kan laddas. Den första ultrasnabbladdaren är nu på plats i Tyskland vid motorvägen A3 vid Autohof Strohofor i Geiselwind mellan Würzburg och Nürnberg. Inom några månader kommer E.ONs första ultrasnabbladdare till Sverige.

- Den nya laddstationen är en smygtitt in i framtiden. Framöver kommer elbilarna att köras betydligt längre på en uppladdning och själva uppladdningen måste då gå fort, säger Tore Harritshöj, Nordenchef för eMobility på E.ON.

Den nya snabba laddstationen kan ladda alla typer av elbilar, har fyra laddpunkter och kommer att ha en effekt på 150 kW upp till 350 kW.

Ultrasnabbladdarna kommer att placeras längs motorvägen med ett avstånd på 12 till 18 mil mellan stationerna. Varje station kommer att utrustas med två till sex laddpunkter och kommer att följa den europeiska standarden CCS för snabbladdning.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.