E.ON öppnar nästa generations snabbladdare

Nu öppnar E.ON för att kunna ladda sin elbil på 20 minuter för att kunna köra ytterligare 40 mil med sin elbil. Den första av flera hundra europeiska ultrasnabbladdare står nu klar i Bayern i Tyskland.

Detta är goda nyheter för svenska elbilister som ska köra i Europa. Längs de europeiska motorvägarna kommer E.ON att bygga laddstationer där elbilen snabbt kan laddas. Den första ultrasnabbladdaren är nu på plats i Tyskland vid motorvägen A3 vid Autohof Strohofor i Geiselwind mellan Würzburg och Nürnberg. Inom några månader kommer E.ONs första ultrasnabbladdare till Sverige.

- Den nya laddstationen är en smygtitt in i framtiden. Framöver kommer elbilarna att köras betydligt längre på en uppladdning och själva uppladdningen måste då gå fort, säger Tore Harritshöj, Nordenchef för eMobility på E.ON.

Den nya snabba laddstationen kan ladda alla typer av elbilar, har fyra laddpunkter och kommer att ha en effekt på 150 kW upp till 350 kW.

Ultrasnabbladdarna kommer att placeras längs motorvägen med ett avstånd på 12 till 18 mil mellan stationerna. Varje station kommer att utrustas med två till sex laddpunkter och kommer att följa den europeiska standarden CCS för snabbladdning.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.