E.ON öppnar nästa generations snabbladdare

Nu öppnar E.ON för att kunna ladda sin elbil på 20 minuter för att kunna köra ytterligare 40 mil med sin elbil. Den första av flera hundra europeiska ultrasnabbladdare står nu klar i Bayern i Tyskland.

Detta är goda nyheter för svenska elbilister som ska köra i Europa. Längs de europeiska motorvägarna kommer E.ON att bygga laddstationer där elbilen snabbt kan laddas. Den första ultrasnabbladdaren är nu på plats i Tyskland vid motorvägen A3 vid Autohof Strohofor i Geiselwind mellan Würzburg och Nürnberg. Inom några månader kommer E.ONs första ultrasnabbladdare till Sverige.

- Den nya laddstationen är en smygtitt in i framtiden. Framöver kommer elbilarna att köras betydligt längre på en uppladdning och själva uppladdningen måste då gå fort, säger Tore Harritshöj, Nordenchef för eMobility på E.ON.

Den nya snabba laddstationen kan ladda alla typer av elbilar, har fyra laddpunkter och kommer att ha en effekt på 150 kW upp till 350 kW.

Ultrasnabbladdarna kommer att placeras längs motorvägen med ett avstånd på 12 till 18 mil mellan stationerna. Varje station kommer att utrustas med två till sex laddpunkter och kommer att följa den europeiska standarden CCS för snabbladdning.

E.ON satsar på vägtrafikens elektrifiering och planerar för ökade elnätsinvesteringar22.9.2020 11:05:53 CESTPressmeddelande

E.ON har under sommaren slutfört två omfattande analyser av vägtrafiken i Skåne och Östergötlands län för att prognostisera vilken elnätskapacitet en elektrifiering av trafiken skulle kräva. I samband med presentationen av resultaten för Infrastrukturdepartementet meddelar E.ON att bolaget är redo att ta ett uppdrag att utföra de nödvändiga förstärkningarna i elnätet för att elektrifiera vägtrafiken.

Så ska behovet av effekt säkras i Skåne18.9.2020 08:31:05 CESTPressmeddelande

Upp till 115 MW, lika mycket el som två städer av Ystads storlek förbrukar, kommer att göras tillgängliga för Skånes industrier och övriga elnätskunder från den 2 november när SWITCH, E.ONs digitala handelsplats för effekt, öppnar för sin andra säsong. Nytt är att området utökas från södra Skåne till att också omfatta två nya områden; Helsingborgsområdet inklusive Bjuv, Kullahalvön och Ängelholm samt Landskrona och Löddeköpinge.