E.ON överklagar föreläggande om panna vid Åbyverket i Örebro

Arbetsmiljöverket har efter inspektion på Åbyverket i Örebro fattat beslut om att från den 5 april ge E.ON förbud för fortsatt drift av panna 5. Arbetsmiljöverket menar att det finns risker med tryckkärlets hållfasthet.

Hållfastigheten av panna 5 på Åbyverket har kontrollerats och godkänts av ett av Swedacs godkända ackrediterade kontrollorgan.

Både E.ONs och Arbetsmiljöverkets målsättning är att säkerställa att anläggningen är säker för drift, omgivning och att varken personal eller allmänhet ska komma till skada. E.ON ser fram emot en god dialog med Arbetsmiljöverket för att få en lösning till stånd.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.