E.ON överklagar föreläggande om panna vid Åbyverket i Örebro

Arbetsmiljöverket har efter inspektion på Åbyverket i Örebro fattat beslut om att från den 5 april ge E.ON förbud för fortsatt drift av panna 5. Arbetsmiljöverket menar att det finns risker med tryckkärlets hållfasthet.

Hållfastigheten av panna 5 på Åbyverket har kontrollerats och godkänts av ett av Swedacs godkända ackrediterade kontrollorgan.

Både E.ONs och Arbetsmiljöverkets målsättning är att säkerställa att anläggningen är säker för drift, omgivning och att varken personal eller allmänhet ska komma till skada. E.ON ser fram emot en god dialog med Arbetsmiljöverket för att få en lösning till stånd.

E.ON och Online Group i samarbete kring nytt datacenter8.11.2017 09:01Pressmeddelande

Online Group blir första partner att etablera sig på E.ONs nya datacenter i Bällstaberg, Stockholm. Med hållbarhet som grund erbjuder E.ON all teknisk infrastruktur som krävs, samtidigt som överskottsvärmen från datorhallen tillvaratas och levereras som fjärrvärme till kunderna i Vallentuna. Fullt utbyggd kommer överskottsvärme från sajten att kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas fjärrvärmebehov.

Ny innovation kan förändra hela energimarknaden7.11.2017 10:00Pressmeddelande

Nu lanserar E.ON en innovation som tar vara på den energi som redan finns i våra städer. Systemet kopplar samman och balanserar olika aktörers energibehov med varandra, där en aktörs energiöverskott kan komma till nytta hos en annan. Först ut blir Medicon Village Science Park i Lund. − Vi tror att vår uppfinning kan förändra den globala marknaden för uppvärmning och kyla i städerna, säger Fredrik Rosenqvist, chef för Business Innovation på E.ON.