E.ON rekordinvesterar i Härnösand och Kramfors

Under 2022 investerar E.ON vardera cirka 44 miljoner kronor i de regionala och lokala elnäten i Härnösand och Kramfors. –Vår ambition är att stödja den gröna energirevolutionen och möjliggöra kommunernas tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef norr, E.ON.

Foto: Christian Andersson, Apelöga
Den gröna omställningen innebär att efterfrågan på grön el ökar explosionsartat under de närmaste åren, då hushåll, industrier och städer lämnar fossila bränslen. Det ställer stora krav på elnätet. Foto: Christian Andersson, Apelöga

Investeringarna ska säkra elnätet för en framtid där beroendet av fossil energi minskar medan elanvändningen blir alltmer omfattande.

Vi vill bygga ut och förstärka kapaciteten så att de här kommunerna kan fortsätta växa och planera för fler industrietableringar. Men våra investeringar handlar också om att slutföra vårt vädersäkringsarbete och samtidigt tillmötesgå det växande antal anslutningar av laddstolpar och solceller vi ser i denna del av länet, säger Lena Berglund.

Sammantaget investerar E.ON närmare 400 miljoner kronor i Västernorrlands län under 2022. Mellan 2020 och 2023 investerar E.ON 16 miljarder kronor i bolagets elnät.

E.ONs största elnätinvesteringar i Västernorrland 2022:

Sollefteå                                        156 744 247 kronor

Sundsvall                                       116 642 681

Härnösand                                    44 579 100

Kramfors                                       43 289 983

Örnsköldsvik                                37 580 550

Foto: Christian Andersson, Apelöga
Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
Hållbarhetsambitioner och rekordhöga elpriser har blåst upp intresset till att ansluta solkraft till elnätet till bristningsgränsen. E.ON ser en rekordstor efterfrågan för att ansluta privata solcellsanläggningar. Samma sak på företagsmarknaden, där enskilda förfrågningar gäller anslutningar av stora solparker som motsvarar effekten av en medelstor stad. Foto: Rebecca Gustafsson, Apelöga
Foto: Yaorusheng
Kapaciteten i Sveriges elnät måste fördubblas till 2040. Som Sveriges största elnätsägare investerar E.ON mellan år 2020 och 2023 över 16 miljarder kronor för att bygga ut sina elnät, möjliggöra den gröna energiomställningen och bygga bort flaskhalsarna. Foto: Yaorusheng
Foto: Apelöga
”Våra investeringar syftar till att möjliggöra ny tillväxt genom elektrifiering och ge stöd till den gröna industriella revolutionen,” säger Lena Berglund, regionchef norr på E.ON. Foto: Apelöga

E.ON investerar drygt 120 miljoner i Malmöregionens elnät21.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 120 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Malmös, Staffanstorps och Vellinge kommuner. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för kommunernas tillväxt, men också att öka elnätets robusthet, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.

E.ON och Mer Sverige ingår samarbete för elbilsladdning: Öppnar upp för varandras laddkunder16.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elbilsförare som är laddkunder hos E.ON eller Mer Sverige kommer från och med den 21 juni 2022 kunna ladda sina elbilar vid båda bolagens publika laddstationer. – Antalet elbilar på de svenska vägarna fördubblades under 2021. Förhoppningsvis gör vi nu livet lättare för Sveriges många elbilsförare, säger Michel Thomas, Director Solar, eMobility & Decentral Energy Solutions på E.ON.