E.ON rekryterar toppchef från Sweco

Den 25 mars tillträder Per-Anders Tauson rollen som Director City Energy Solutions inom Customer Solutions på E.ON i Sverige. Per-Anders kommer närmast från rollen som Head of Heat & Power Consulting på Sweco.

Per-Anders Tauson

Per-Anders har en lång och gedigen bakgrund inom energi och har haft ett flertal chefsroller inom pappersindustrin och sedan 2007 inom konsultbranschen. Närmast kommer han från rollen som Head of Heat & Power på Sweco där han har varit involverad i ett stort antal kraftvärmeprojekt i Sverige, men även övriga nordiska länder, Ukraina och Belgien, bland annat Filborna i Helsingborg, Högbytorp utanför Stockholm och Skarbäck på Jylland.

- Jag är väldigt glad över att välkomna Per-Anders till E.ON. Per-Anders har en gedigen bakgrund inom energiområdet, och framför allt så har han erfarenhet båda från att leda en tydligt affärsdriven verksamhet och att leda en produktionsverksamhet. Med sin tydliga affärsinriktning och bevisade förmåga att vinna affärer kommer han att kunna öka takten i att ytterligare utveckla City affären, säger Marc Hoffmann, CEO Customer Solutions.

Per-Anders har en ingenjörsexamen i kemiteknik från Lunds Tekniska Högskola. Mellan 2007–2015 arbetade Per-Anders som Business Line Director Water, Energy and Industry på Grontmij och var medlem av den svenska företagsledningen, och mellan 1999–2007 arbetade han på pappersbruket Skoghall inom Stora Enso bland annat som produktionschef och tillförordnad VD.

Per-Anders Tauson

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.