E.ON röjer med 100% förnybart

Nu tar E.ON ett ännu ett steg framåt i sitt arbeta mot att minska sitt klimatavtryck. Varje år röjs 100-tals kilometer ledningsgator från sly för att höja leveranssäkerheten. Nu testas elektriska motorsågar och röjsågar för att minska utsläppen och förbättra röjarnas arbetsmiljö.

E.ON har tagit många steg för att effektivisera röjningsarbetet.

- Vi måste komma ihåg att vi arbetar på andras marker. Vårt ingrepp måste därför vara så litet som möjligt, berättar Mattias Andolfsson som ansvarar för röjningsarbetet inom E.ON.

Ett exempel på detta är att företaget numera arbetar mycket med laserscanning av ledningsgator, för att kunna göra så små ingrepp som möjligt, utan att inkräkta på leveranssäkerheten.

Det senaste är att testa eldrift av röjningsverktygen. Inledningsvis testar man elverktygen inom tätbebyggt område, men ambitionen är att den oljeblandade bensinen helt ska ersättas. Så här långt ser det bra ut.

- Vi hör nästan bara positiva kommentarer från våra kunder och markägare där vi röjer med elverktyg, säger Mattias Andolfsson. Med detta visar vi också att vi menar allvar med vår ambition att minska utsläppen, fortsätter han

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.