E.ON säljer småskaliga fjärrvärmenätverk

E.ON och Adven har tecknat avtal som innebär att Adven kommer att förvärva nio mindre fjärrvärmenätverk runt om i Sverige.

Elmeverket i Älmhult. Foto: Lotta Feldt

– Dessa anläggningar har stora möjligheter att utvecklas väl med Adven som ägare. E.ON kan nu koncentrera sina ansträngningar på att ställa om sin storskaliga värmeverksamhet till att producera återvunnen eller förnybar värme, säger Stefan Håkansson, chef för City Energy Solutions inom E.ON i Sverige.

De anläggningar som berörs finns i Bara, Boxholm, Mora, Orsa, Sollefteå, Staffanstorp, Timrå, Vaxholm och Älmhult. Totalt berörs 58 anställda av försäljningen.

Adven är en ledande leverantör av energilösningar och fjärrvärme i Finland, Sverige och Estland. Adven ägs av AMP Capital och Infracapital. Överlåtelsen planeras att ske inom kort.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 0771-22 24 24 eller Felanmälan tel 020-880022.

Elmeverket i Älmhult. Foto: Lotta Feldt

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.