E.ON säljer småskaliga fjärrvärmenätverk

E.ON och Adven har tecknat avtal som innebär att Adven kommer att förvärva nio mindre fjärrvärmenätverk runt om i Sverige.
Elmeverket i Älmhult. Foto: Lotta Feldt

– Dessa anläggningar har stora möjligheter att utvecklas väl med Adven som ägare. E.ON kan nu koncentrera sina ansträngningar på att ställa om sin storskaliga värmeverksamhet till att producera återvunnen eller förnybar värme, säger Stefan Håkansson, chef för City Energy Solutions inom E.ON i Sverige.

De anläggningar som berörs finns i Bara, Boxholm, Mora, Orsa, Sollefteå, Staffanstorp, Timrå, Vaxholm och Älmhult. Totalt berörs 58 anställda av försäljningen.

Adven är en ledande leverantör av energilösningar och fjärrvärme i Finland, Sverige och Estland. Adven ägs av AMP Capital och Infracapital. Överlåtelsen planeras att ske inom kort.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 0771-22 24 24 eller Felanmälan tel 020-880022.

Elmeverket i Älmhult. Foto: Lotta Feldt