E.ON säljer vindkraftprojekten Åliden och Brattmyrliden till Falck Renewables S.p.A.

Det italienska företaget Falck Renewables S.p.A har tecknat avtal med E.ON om att förvärva de två byggfärdiga vindkraftprojekten Åliden och Brattmyrliden med en total effekt om 115 MW (Åliden på 43,2 MW och Brattmyrliden på 72 MW).

De två projekten är belägna i Örnsköldsviks kommun och affären omfattar försäljning av alla aktier i de bolag som äger vindparkerna.

- Detta är en bra affär för alla parter. Falck Renewables får bra projekt som är klara att byggas, Sverige får mer förnybar elproduktion och E.ON kommer att ansvara för drift och underhåll av parkerna, säger Mark Porter, Chef för E.ON Wind Sweden.

För ytterligare information, kontakta Lars Borisson, Chef Affärs- & Projektutveckling Nordic Onshore, telefon 070 – 244 79 89.

E.ON Wind Sweden AB, ett dotterbolag till E.ON Sverige AB med säte i Malmö, äger och driver vindkraftanläggningar i Norden. Dessutom erbjuder företaget drift och underhållstjänster för vindkraftverk från tredjepartskunder. I denna transaktion har EY varit finansiell rådgivare till E.ON Wind Sweden AB. E.ON Sverige AB ingår i E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägt energibolag och har cirka 2 200 anställda i Sverige. E.ON spelar en ledande roll i utvecklingen av förnybar industri över hela världen och är verksamt inom onshore och offshore vind samt solceller. E.ON driver för närvarande nära 5,3 gigawatt förnybar produktion. Det är E.ONs ambition att ytterligare industrialisera sektorn och professionalisera sin verksamhet för att minska kostnaden för förnybar produktion och göra den än mer konkurrenskraftig. För detta ändamål arbetar E.ON med ett stort antal partners och är alltid öppen för att diskutera potentiellt samarbete med engagerade tekniska experter och finansiella investerare. För mer information, besök www.eon.com.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.