E.ON satsar 100 000 på att städa Malmö

Foto: Städa Sverige

Lördagen den 10 september städas Malmö av sex lokala idrottslag med ungdomar och ledare runt om i staden, från Limhamn i väster till Rosengård i öster. Bakom projektet står E.ON i samarbete med Städa Sverige som jobbar tillsammans med lokala föreningsungdomar för ett skräpfritt Sverige.

– Engagemanget i Malmö är väldigt stort både från idrottsföreningarna men även från Malmö stad så det är extra roligt att starta upp ett nytt projekt här i Malmö, säger Heléne Mathiesen, projektledare på Städa Sverige.

E.ON möjliggör projektet genom en investering på 100 000 kr till de städande lagen i Malmö.

– För oss på E.ON är det en självklarhet att bidra till ett bättre och mer hållbart Malmö på alla sätt vi kan. Därför är vi väldigt stolta över att tillsammans med Städa Sverige kunna stötta lokala ungdomsföreningar samtidigt som vi tar hand om vår närmiljö, säger Kajsa Brange, projektledare på E.ON Sverige.

Städningen sker i olika områden i Malmö lördagen 10 september mellan kl 10 och 14.

Medverkande lag i Malmö och områden som kommer städas:

Husie IF P08

Område: Bostadsområde i Stenkällan inkl. Runstyckets skola och Boukefs skola.

Malbas P10

Område: Pildammsparken.

IFK Malmö HF F09

Område: Stadsområdet vid Pildammsparken inkl. Dammfriskolan och Bladins grundskola.

Tygelsjö IK F Röd 08/09

Område: Bostadsområde i Tygelsjö inkl. Tygelsjöskolan.

FC Rosengård U15

Område: Stadsområde vid Pildammsparken inkl. S:t Petri skola och Malmö Opera.

Limhamn FC P06/07

Område: Bostadsområde i Limhamn inkl. Bergaskolan.

Foto: Städa Sverige

E.ON skruvar ner den egna energiförbrukningen med upp till 15 procent27.9.2022 16:08:58 CEST | Pressmeddelande

E.ON Sverige ska minska sin energiförbrukning med upp till 15 procent. I ett första steg krymper man kontorens arbetsytor och släcker sina ljusskyltar. – Vi vill föregå med gott exempel då det gäller energibesparingar. När vi nu går mot ännu en vinter med höga elpriser då höga kostnader för gas, kol och olja driver upp elpriserna på kontinenten är alla insatser för att minska energiförbrukning och avlasta energisystemet viktiga, säger E.ONs vd, Marc Hoffmann.

E.ON satsar 100 000 på att städa Örebro9.9.2022 14:19:53 CEST | Pressmeddelande

Lördagen den 10 september städas Örebro av åtta lokala idrottslag med ungdomar och ledare runt om i staden. Bakom projektet står E.ON i samarbete med Städa Sverige som jobbar tillsammans med lokala föreningsungdomar för ett skräpfritt Sverige. Projektet innebär att lokala idrottslag utrustade med gula soppåsar och handskar städar ett område i sin närmiljö. För detta får lagen en ersättning som går direkt till lagkassan att använda till cuper, mästerskap eller vad lagen själva önskar. Deltagarna utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt. – Vi har ett väldigt stort engagemang bland idrottsföreningar i Örebro att vara med i Städa Sverige, så det känns väldigt bra att vi utöver satsningarna som E.ON gör i Malmö och Norrköping också kan möta upp intresset i Örebro, säger Mikael Örnliden, projektledare på Städa Sverige. E.ON möjliggör projektet genom en investering på 100 000 kr till de städande lagen i Örebro. – För oss på E.ON är det en självklarhet att bidra

Sydsveriges största vindkraftsatsning ansluts till elnätet1.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Igår invigde E.ON ett kraftledningsprojekt i småländska Uppvidinge, som ska ansluta södra Sveriges största vindkraftsatsning till elnätet. Jätteinvesteringen, på initialt en halv miljard kronor, ska på sikt ansluta 700 megawatt förnybar vindkraft till elnätet. — Projektet är mycket viktigt. Det gäller att få in mer elproduktion till elområde 4, där den behövs som allra bäst, för att möjliggöra energiomställningen, hållbar utveckling och hålla uppe konkurrenskraften för den regionala industrin, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

Storhotell till Malmö – för bin och andra pollinatörer12.7.2022 09:13:19 CEST | Pressmeddelande

Idag kan 2 400 vildbin checka in i eget enkelrum i Malmö. Ett nytt storhotell invigdes igår vid Limhamns transformatorstation. Bihotellet är en del av E.ONs program för biologisk mångfald. –Det är en investering i framtiden. Bin är de mest oersättliga varelserna på jorden. Samtidigt hotas en tredjedel av Sveriges 300 arter av bin och humlor av utrotning, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.