E.ON startar energibranschens första accelerator

Just nu genomgår energibranschen en radikal förändring där katalysatorerna stavas klimat, digitalisering och förändrat kundbeteende. För att kunna möta de nya förutsättningarna och dra nytta av dess möjligheter krävs nya grepp och en stor portion innovationskraft. Som ett led i detta startar E.ON nu en accelerator i Sverige i syfte att ”keep the future close”.

- Vi vill först och främst stärka vår innovationskultur och vår position som innovativt energibolag, samtidigt som vi vill vara i framkant med affärsmodeller som erbjuder smarta energilösningar med fokus på kundnytta. Dessutom kan vi som storbolag alltid lära oss av den snabbhet och rörlighet som präglar startupkulturen, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

De idéer som kommer att antas till acceleratorprogrammet ska ha en energi-och hållbarhetskoppling. Tanken är att fånga upp idéer i väldigt tidig fas och accelerera utveckling av dem samt ge entreprenörerna coachning fram till dess att deras idéer kan kommersialiseras och övergå i bolagsform. De deltagande teamen får i huvudsak tre saker av E.ON; möjlighet att nå ut till våra 35 miljoner kunder i Europa, stöttning av erfarna E.ON-kollegor, samt finansiering under acceleratortiden.

- Agile är inte forskningsdrivet utan fokus är på kundnära utveckling av nya affärsidéer och affärsmodeller. Vi är övertygade om att det finns många bra idéer, som genom att dra nytta av den industriella kopplingen som vårt acceleratorprogram kommer att ha, kan realiseras och driva utvecklingen gällande smarta kundlösningar framåt, avslutar Jonas.

Acceleratorprogrammet är sex månader långt, därefter ska idéerna vara mogna nog att kommersialiseras för att vidarefinansieras i nästa steg. Det första programmet startade i februari och rekryteringen för nästa omgång med start i september sker under våren.

För mer information se; eon.se/agile eller kontakta Monika Broel-Plater, 0703 921543

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.