E.ON testar optimerad energiförbrukning för livsmedelsbutiker

E.ON har utvecklat ett system som kan minska energiförbrukningen i butiker med upp till 35 procent. Nu ska tekniken användas skarpt i en tysk livsmedelsbutik.

Det energibesparande systemet håller koll på hur mycket energi som går åt till värme, ventilation, luftkonditionering, belysning och kylning och optimerar sedan energianvändningen.

Kontrollsystemet kan minska energiförbrukningen med upp till 35 procent.

I ett pilotprojekt ska tekniken nu provas ut i en av livsmedelskedjan real Supermarkts butiker i tyska Krefeld. Just livsmedelsbutiker är väldigt energiintensiva och därför kommer skillnaden att bli påtaglig med E.ONs kontrollsystem.

- Butikshandeln är en mycket konkurrensutsatt bransch och livsmedelsbutiken i Krefeld kommer att minska sina kostnader och sina koldioxidutsläpp som en följd av en lägre energiförbrukning, säger Anthony Ainsworth, vd för E.ON Energilösningar i Tyskland.

Här kan du läsa mer om pilotprojektet:

Markus Nitschke
T +49 201-184-4256
markus.nitschke@eon.com

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.