E.ON testar optimerad energiförbrukning för livsmedelsbutiker

E.ON har utvecklat ett system som kan minska energiförbrukningen i butiker med upp till 35 procent. Nu ska tekniken användas skarpt i en tysk livsmedelsbutik.

Det energibesparande systemet håller koll på hur mycket energi som går åt till värme, ventilation, luftkonditionering, belysning och kylning och optimerar sedan energianvändningen.

Kontrollsystemet kan minska energiförbrukningen med upp till 35 procent.

I ett pilotprojekt ska tekniken nu provas ut i en av livsmedelskedjan real Supermarkts butiker i tyska Krefeld. Just livsmedelsbutiker är väldigt energiintensiva och därför kommer skillnaden att bli påtaglig med E.ONs kontrollsystem.

- Butikshandeln är en mycket konkurrensutsatt bransch och livsmedelsbutiken i Krefeld kommer att minska sina kostnader och sina koldioxidutsläpp som en följd av en lägre energiförbrukning, säger Anthony Ainsworth, vd för E.ON Energilösningar i Tyskland.

Här kan du läsa mer om pilotprojektet:

Markus Nitschke
T +49 201-184-4256
markus.nitschke@eon.com

E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd29.10.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp28.10.2019 10:10:39 CETPressinbjudan

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen25.10.2019 14:23:02 CESTPressmeddelande

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen. Den är ett viktigt steg som möjliggör klimatomställning, men det behövs fler åtgärder. Lösningen förbättrar investeringsvillkoren i elnäten och ger E.ON möjlighet att använda Heleneholmsverket som kapacitetsreserv med förnybar svensk biogas. I samtalen har regeringen visat ett stort intresse för E.ONs innovativa handelsplats för effekt, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.