E.ON välkomnar dagens energiöverenskommelse

E.ON. har en stor verksamhet inom förnybar energi i Sverige och har planer på att investera i såväl sol som vind. Med fortsatt stöd till utbyggnad av förnybart, sänkt fastighetsskatt på vattenkraften och avskaffad effektskatt på kärnkraften får vi besked som är viktiga förutsättningar för en ansvarsfull omställning av elförsörjningen. Överenskommelsen ger rådrum men flera centrala frågor är fortfarande utestående.

- Jag konstaterar att den här uppgörelsen ger ett antal viktiga svar på frågor vi har haft kring det svenska energisystemets utveckling mot ökad förnybarhet. Men jag hade förväntat mig en tydligare helhetsbild. Det är viktigt att Energikommissionen nu tar sig an uppgiften att tydligt beskriva hur förnybarhetsmålet ska uppnås med bevarad konkurrenskraft och systemstabilitet. Den här överenskommelsen behöver därför analyseras närmare innan vi fullt ut kan se vad den innebär för svensk elförsörjning, säger Jonas Abrahamsson, VD för E.ON Sverige.

E.ON ser fram emot en fortsatt diskussion om kostnadseffektiva vägar att uppnå förnybarhetsmålet. Kostnadseffektiviteten är central, eftersom omställningen kräver stora investeringar i infrastrukturen. Dagens besked om att certifikatsystemet för förnybar elproduktion utökas med 18 TWh och förlängs till 2030 är bra. E.ON förespråkar ett stödsystem baserat på auktioner (CfD), vilket skulle förbättra möjligheterna för investeringar i Sverige. E.ON ser en kapacitetsmarknad som en möjlig lösning för att säkerställa leveranssäkerhet genom planerbar elproduktion, samtidigt som arbetet med smarta lösningar för flexibel elanvändning och energilagring behöver intensifieras. Den underlagsrapport som Energikommissionen ska ta fram blir därför väldigt viktig.

- Det framtida investeringsbehovet kommer att vara mycket stort. Vi har därför inte råd att inte vara smarta, säger Jonas Abrahamsson. Sverige har unikt goda förutsättningar för förnybar energi i form av vattenkraft, biobränslen och bra vindlägen på land. Även solenergi kommer att spela en större roll framöver. Vi på E.ON ser fram emot att ta en ledande roll i den utvecklingen.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.