E.ON varnar för starka vindar under natten till torsdag

Efter stormnatten till måndagen – nu drar ett nytt oväder in över södra Sverige. SMHI varnar för kraftiga vindar under natten till torsdag, främst i Östergötland och östra Småland.

Nordliga vindar är problematiska. På norrsidan har träden svagare rötter och färre grenar och faller således lättare. Foto: Niklas Sandh

– Situationen är bekymmersam, då träden står skört efter måndagens storm. Att vinden drar in från nordväst förvärrar situationen. Trädens rötter är mycket svagare mot norr och träd som redan lutar faller avsevärt lättare vid kraftiga vindbyar, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

Peter Hjalmar understryker att beredskapen är god.

– Vårt manskap arbetar redan för fullt i fält och vi har helikoptrar, röjningsmaskiner och materiel på plats. Vi arbetar oförtrutet vidare med att reparera skadorna på elnätet och ska ge alla kunder strömmen tillbaka.

SMHI har gått ut med orange varning och förutser vindbyar på upp till 25 meter per sekund över delar av södra Sverige. Väderläget förväntas hålla i sig till torsdag kväll. Ett par hundra kunder är fortfarande utan ström sedan stormnatten till måndagen.

– Ett nytt oväder försvårar förstås reparationsarbetet. Men vi arbetar så snabbt vi kan för att återställa elnätet, med hänsyn tagen till säkerheten för våra montörer, och ska under dagen se till att många av dem får tillbaka sin ström, säger Peter Hjalmar.

Det svåra reparationsarbetet har så långt skett utan olyckstillbud och Peter Hjalmar avråder privatpersoner och skogsägare från att utföra eget röjningsarbete.

– Ser du träd som fallit på en ledning, så anmäl det gärna till vår digitala tjänst på webbsidan. Det är viktigt att inte gå nära ledningar i detta skede.

För information kring status i felavhjälpningsarbetet, avbrottsersättning med mera se eon.se.

Träd på belagd 20 kV ledning. Tack vare plastbeläggningen så blir det inte strömavbrott pga trädpåfallet. Dock måste träden bort snarast möjligt så inte plasten förstörs och det blir genomslag och ledningen brinner av med strömlösa som följd. Foto: Niklas Sandh
Foto.Niklas Sandh

E.ON investerar drygt 28 miljoner i Doroteas elnät för att dimensionera för framtida behov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 28 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Doroteas kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar 13 miljoner i Nordanstigs elnät för att dagens och framtidens elbehov25.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 13 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Nordanstigs kommun. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att säkerställa elleveranserna i kommunen, stödja den gröna energiomställningen och att skapa förutsättningar tillväxt, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.

E.ON investerar drygt 56 miljoner i Karlskronas elnät för att dimensionera för framtida behov24.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 investerar E.ON drygt 56 miljoner kronor i det regionala och lokala elnätet i Karlskrona kommun. Sammantaget investerar E.ON över 77 miljoner kronor i Blekinge. Investeringarna syftar till att öka elnätets kapacitet och resiliens. –Vår ambition är att stödja grön energiomställning och att skapa förutsättningar för tillväxt, säger Peter Hjalmar, E.ONs regionchef syd.