E.ON varnar för starka vindar under natten till torsdag

Efter stormnatten till måndagen – nu drar ett nytt oväder in över södra Sverige. SMHI varnar för kraftiga vindar under natten till torsdag, främst i Östergötland och östra Småland.
Nordliga vindar är problematiska. På norrsidan har träden svagare rötter och färre grenar och faller således lättare. Foto: Niklas Sandh

– Situationen är bekymmersam, då träden står skört efter måndagens storm. Att vinden drar in från nordväst förvärrar situationen. Trädens rötter är mycket svagare mot norr och träd som redan lutar faller avsevärt lättare vid kraftiga vindbyar, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

Peter Hjalmar understryker att beredskapen är god.

– Vårt manskap arbetar redan för fullt i fält och vi har helikoptrar, röjningsmaskiner och materiel på plats. Vi arbetar oförtrutet vidare med att reparera skadorna på elnätet och ska ge alla kunder strömmen tillbaka.

SMHI har gått ut med orange varning och förutser vindbyar på upp till 25 meter per sekund över delar av södra Sverige. Väderläget förväntas hålla i sig till torsdag kväll. Ett par hundra kunder är fortfarande utan ström sedan stormnatten till måndagen.

– Ett nytt oväder försvårar förstås reparationsarbetet. Men vi arbetar så snabbt vi kan för att återställa elnätet, med hänsyn tagen till säkerheten för våra montörer, och ska under dagen se till att många av dem får tillbaka sin ström, säger Peter Hjalmar.

Det svåra reparationsarbetet har så långt skett utan olyckstillbud och Peter Hjalmar avråder privatpersoner och skogsägare från att utföra eget röjningsarbete.

– Ser du träd som fallit på en ledning, så anmäl det gärna till vår digitala tjänst på webbsidan. Det är viktigt att inte gå nära ledningar i detta skede.

För information kring status i felavhjälpningsarbetet, avbrottsersättning med mera se eon.se.

Träd på belagd 20 kV ledning. Tack vare plastbeläggningen så blir det inte strömavbrott pga trädpåfallet. Dock måste träden bort snarast möjligt så inte plasten förstörs och det blir genomslag och ledningen brinner av med strömlösa som följd. Foto: Niklas Sandh
Foto.Niklas Sandh

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.