E.ONs lärlingsmodell säkrar eljobb

Elnätsföretagen är mitt inne i en transformation som ska möjliggöra energiomställning och tillväxt. Samtidigt står elnätsbranschen inför stora pensionsavgångar. Bristen på arbetskraft kan hota de kraftfulla investeringar som krävs för att trygga elförsörjningen. Nu satsar E.ON som första bolag i branschen på ett nytt lärlingssystem med bred rekryteringsbas.

Entreprenörer runt om i landet får allt svårare att rekrytera utbildade montörer och beredare. Nu tar företaget ett nytt, kraftfullt initiativ för att vända utvecklingen.

– Det här är en av våra största utmaningar just nu. Om vi inte kan locka ny arbetskraft till elnätsbranschen så kommer vi på E.ON få allt svårare att nå våra verksamhetsmål, säger Gert Kristensson, Senior Advisor Projekt på E.ON Energidistribution och ansvarig för projektet. Vi tänker börja rulla ut modellen redan under maj 2019 när nya ramavtal tecknas med entreprenörer, fortsätter han.

Lärlingssystemet införs fullt ut 2020 då upp till 8 miljoner kronor satsas av bolaget årligen, vilket motsvarar cirka 30 lärlingsplatser. Lärlingsmodellen gäller i hela landet.

– Vi gör en individuell bedömning av alla sökanden. Traditionellt så har lärlingar varit ungdomar, men vi vill öppna upp även för de som kommit en bit upp i åren och vill byta bana eller utlandsfödda som behöver komma in på arbetsmarknaden. Vi tar ett samhällsansvar och bidrar till att öka mångfalden, säger Gert Kristensson.

– Vi ser väldigt positivt på E.ONs initiativ att införa en lärlingsmodell där vi tillsammans säkrar kompetensbehovet framåt genom att i ett samarbete tillföra nya förmågor till branschen, säger Kim Wilton, avdelningschef ONE Nordic Blekinge, en av entreprenörerna som kan ansöka om att få lärlingsplats.

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.