E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

-Jag är stolt över att kunna inviga elnätsstationen här i Mörarp idag och konstatera att det genomförts på ett tryggt och säkert sätt för både medarbetare och kunder, säger Mats Tullgren, Regionnätschef på E.ON.

ElTel, som utfört arbetet med ombyggnationen i Mörarp, har kunnat genomföra ombyggnationen utan att någon kund har blivit strömlös.

-Det tänker man kanske inte på, men det krävs oerhörd planering och eftertanke för att kunna genomföra en så här stor ombyggnad utan att någon kund har behövt kopplas ifrån och därmed få ett strömavbrott, säger Christian Wittneven, President High Voltage på ElTel.

E.ON har under de senaste tre åren investerat 9,5 miljarder i elnäten. Med den lösning som Energiminister Anders Ygeman tillsammans med E.ON Energidistributions vd Johan Mörnstam presenterade under en presskonferens hos Pågen i Malmö den 25 oktober kommer E.ON att öka sina investeringar

-Detta är ett tydligt led i det moderniseringsarbete som vi på E.ON gör och under flera år har gjort av elnätet, avslutar Mats Tullgren, men man ska komma ihåg att denna typ av komplexa projekt tar tid att genomföra.

PRESSTRÄFF: Krafterna för ökad trygghet i Malmö växer26.11.2019 12:44:29 CETPressinbjudan

I en tid då många Malmöbor upplever att tryggheten i vardagen är utmanad är det viktigt att mobilisera och belysa de goda krafter som finns i samhället för att bryta den negativa utvecklingen. Stiftelsen Nattvandring.nu växer och startar nu, på lokalt initiativ, en ny nattvandringsgrupp i stadsdelen Rosengård. I samband med detta bjuder stiftelsen tillsammans med Malmö stad och E.ON, in till en pressträff onsdagen den 27 november klockan 9:00 för att ge sin syn på utvecklingen i staden och hur vi gemensamt kan bidra till en tryggare stad.