EP-kandidat (S) använder Tinderdata för att belysa integritetsfrågor

Socialdemokraternas kandidat till Europaparlamentet Linus Glanzelius väljer att använda alla hjärtans dag till att syna dejtingappen Tinder. Han begärde ut sin data från företaget — och insåg att EU behöver göra en del för att ge oss bättre insyn och kontroll över hur vår data kan användas.

I en debattartikel på SVT Opinion skriver Glanzelius om hur han begärt ut sin användardata från dejtingappen Tinder och hans slutsatser kring det.

- För mig är det här ett roligt sätt att uppmärksamma integritetfrågorna inför valet. Varje dag loggar miljontals svenskar in på olika sociala medier-plattformar, men väldigt få av är medvetna om vilken typ av data vi lämnar ifrån oss och hur företagen använder den. Det behövs en ökad transparens och här kan EU spela en avgörande roll, säger Linus Glanzelius.

Linus Glanzelius sitter sedan 2015 i SSU:s förbundsstyrelse.Han står på åttonde plats över Socialdemokraternas kandidater till Europaparlamentet.

Läs debattartikeln här: https://www.svt.se/opinion/jag-synade-tinder-pa-alla-hjartans-dag-detta-ar-vad-jag-sag

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.