EP-kandidat (S) använder Tinderdata för att belysa integritetsfrågor

Socialdemokraternas kandidat till Europaparlamentet Linus Glanzelius väljer att använda alla hjärtans dag till att syna dejtingappen Tinder. Han begärde ut sin data från företaget — och insåg att EU behöver göra en del för att ge oss bättre insyn och kontroll över hur vår data kan användas.

I en debattartikel på SVT Opinion skriver Glanzelius om hur han begärt ut sin användardata från dejtingappen Tinder och hans slutsatser kring det.

- För mig är det här ett roligt sätt att uppmärksamma integritetfrågorna inför valet. Varje dag loggar miljontals svenskar in på olika sociala medier-plattformar, men väldigt få av är medvetna om vilken typ av data vi lämnar ifrån oss och hur företagen använder den. Det behövs en ökad transparens och här kan EU spela en avgörande roll, säger Linus Glanzelius.

Linus Glanzelius sitter sedan 2015 i SSU:s förbundsstyrelse.Han står på åttonde plats över Socialdemokraternas kandidater till Europaparlamentet.

Läs debattartikeln här: https://www.svt.se/opinion/jag-synade-tinder-pa-alla-hjartans-dag-detta-ar-vad-jag-sag

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.