EQLovesFestival 2019 - New York Meet up - 19/6

Onsdagen den 19 Juni presenterade EQLovesMusic och det svenska Generalkonsulatet i New York första delen av EQLovesFestival 2019. Eventet var för specialinbjudna gäster och hölls på The Swedish Residence, 600 Park Avenue. Meningen var att svenska kvinnliga musikproducenter skulle få möta amerikanska i ett unikt event för jämställdhet och för att stärka dessa relationer mellan USA och Sverige.

MeetUpNewYorkEQLovesFestival

EQLovesMusic samarbetade med organisationen Beats By Girlz NY för att bjuda in lokala gäster samt för att vara med på plats tillsammans med EQLovesMusic och hålla i programmet som bestod av ett panelsamtal samt nätverkande. Panelen gästades av amerikanska och svenska förebilder inom musikproduktion på temat jämställdhet.

Den svenska, Göteborgsbaserade, ideella organisationen, EQLovesMusic, som varje år organiserar EQLovesFestival för musikproduktion och jämställdhet, har börjat årets festivalprogram lite annorlunda mot tidigare år. Nämligen genom att arrangera och hålla ett branschevent i New York.

Syftet med eventet var dels att skapa professionella relationer mellan Sverige och USA och dels att få ta del av personliga berättelser från kvinnliga förebilder inom musikproduktion under ett panelsamtal modererat av representanter från EQLovesMusic och Beats by Girlz NY.
Eventet filmades och höjdpunkter kommer att visas på EQLovesFestival Göteborg i September.

Kvällen startade med branschmingel och följdes av ett välkomsttal av generalkonsul Annika Rembe. Båda organisationerna fick chans att presentera sina verksamheter och sedan följde ett inspirerande och känsloladdat panelsamtal mellan de inbjudna förebilderna som var; från Sverige, Linn Fijal, chef på RMV-Studios (Riksmixningsverket), mer känt som Benny Anderssons studio, samt Ana Diaz, som har arbetat med namn som David Guetta, Britney Spears, Wyclef Jean m.fl, Melisha Linnell - Musikproducent, tekniker och ljudtekniker, även lärare inom musikproduktion på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
USA representerades av Erin Tonkon som arbetat med bland annat Lady Lamb samt på David Bowies sista album ”Black Star”. Gloria Kaba som arbetat med Madonna på hennes ”Ray of Light”-album samt med Beyonce, Phil Ramone, Kanye West, Salaam Remi, Aretha Franklin och Frank Ocean. Heba Kadry som arbetat med bl.a. The Mars Volta, Slowdrive, Lightning Bolt, Beach House och Björk’s senaste album Utopia.

Förebilderna delade generöst med sig av sina personliga historier, anekdoter samt erfarenheter av att verka i branschen som musikproducenter med de utmaningar som det innebär att inte tillhöra normen.

På plats fanns också den välrenommerade svenske managern och A&R:en Peter Swartling som fick chansen att berätta om sina erfarenheter som manager för en kvinnlig musikproducent. Export music sweden representerades av Jesper Thorsson som också hade bidrog till eventet genom att hjälpa till med inbjudningar.

Förebilderna var rörande överens om betydelsen av nätverk och inspiration för att stötta musikproducenter som inte tillhör normen och att eventet som hölls bidrog till att skapa nya kontakter samt möjligheter till framtida samarbeten mellan USA och Sverige.

“Det var spännande för oss på generalkonsulatet att samordna och stå värd för ett evenemang som så tydligt belyser jämställdhetsarbetet i branschen och kopplar samman ledande förebilder från Sverige och USA. Den samlade kompetensen, viljan av dela personliga erfarenheter och den generösa stämningen i rummet gjorde att samtalen flödade och kommer förhoppningsvis leda till flera samarbeten och utbyten framöver”
- Annika Rembe, Generalkonsul på Svenska Generalkonsulatet i New York

Fler av de förebilder som var på plats i New York var:
Kina Nyman - Låtskrivare och producent. (Göteborg)
Sophia Tako - Låtskrivare, producent och artist. (Stockholm)
Zukie Fioxu - Producent, låtskrivare och artist. (Göteborg)
Nadja Itäsaari - Aspirerande musikproducent, låtskrivare och artist. (Göteborg)
Anna Novak - Musikproducent, ljuddesigner, låtskrivare och artist. (Stockholm)

Från svensk musikindustri:
Peter Swartling - Den välkände managern och A&R:n som bl.a. jobbat med att ta fram Red One, Robyn och Mwuana.
Jesper Thorsson - Verkställande direktör på Export Music Sweden med 20-års erfarenhet i musikbranschen som t.ex. skivbolagsdirektör på Warner Music Sweden och Roadrunner Recordings.
Niklas Arnegren, Head of Cultural Affairs and Public Programs, som även hjälpte till att organisera och strukturera eventet.

Nadja Itäsaari
nadja@eqlovesmusic.com

Kina Nyman
kina@eqlovesmusic.com

Melisha Linnell
m@eqlovesmusic.com

Annika Rembe Generalkonsul, foto: Rebecka wijk Fagerberg
Peter Swartling, Kina Nyman, foto: Rebecka wijk Fagerberg
Förebilder, foto: Kina Nyman
Förebilder, foto: Kina Nyman
600 Park Avenue event, Foto: Melisha Linnell
600 Park Avenue event, Foto: Melisha Linnell
600 Park Avenue EQLovesFestival event, Fotocollage: Nadja Itäsaari
600 Park Avenue EQLovesFestival event, Fotocollage: Nadja Itäsaari

EQLovesMusic
Åvägen 24
41251 Göteborg

Svenska EQLovesFestival lyfter fram kvinnliga förebilder specifikt inom musikproduktion – ett område där endast 5% kvinnor representeras och där det finns ett systematiskt osynliggörande och avfärdande av kvinnor sedan begynnelsen av inspelnings- och musikproduktionens historia.

Enligt organisationen Women’s Audio Mission så är andelen kvinnor inom musikproduktion endast 5 % globalt. På svenska Grammisgalan har fyra kvinnor respektive 49 män prisats i kategorin ”Årets producent” sedan priset instiftades. Andelen manliga låtskrivare i svenska Melodifestivalen ligger på 70 % och andelen kvinnliga producenter är försvinnande få. Av Stims 80 000 anslutna upphovspersoner är endast 20 % kvinnor. På Spotifys topplista över de mest populära låtarna 2016 var totalt 226 låtskrivare inblandade, varav 31 kvinnor (13,7 %) och 195 män (86,3 %). Bara 6,3 % av de trettio högst inkomstbringande upphovspersonerna mellan 2010 och 2016 var kvinnor.

Detta vill EQLovesFestival, som i år äger rum för tredje året i rad i Göteborg, vara med och ändra på. Med festivalen vill EQLM rikta strålkastarljuset mot de fantastiska förebilder som finns runt om i Sverige och övriga världen och skapa utrymme för samtal kring dessa viktiga frågor. EQLM har även som syfte att samverka med andra liknande nätverk inom och utanför Sverige.

”Vi vet att det finns många grymma talanger som arbetar professionellt med musikproduktion och inte är män. Vi vill lyfta och belysa dessa personer för att inspirera musikälskare och alla som sysslar med musik. Dessutom är också syftet att skapa jämställda nätverk med professionella utövare. Vår styrka är att vi gör detta för att vi själva är musikproducenter och vet att det verkligen behövs. Vi vill vara med och skapa en framtid där jämställdhet är självklart.” -Melisha Linnell (Projektledare för EQLovesFestival och grundare av nätverket och Organisationen EQLovesMusic)

EQLovesFestival anordnas av den ideella föreningen EQLovesMusic som också är ett nätverk av och för musikproducenter som inte tillhör normen. Festivalen stöttas av Kulturrådet och Musikverket, Göteborg o Company samt Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Sponsorer som Harrison Mix Bus Consoles och Lindell Plugins bidrar även till detta evenemang genom att sponsra våra förebilder med det nyaste inom musikprogram samt ”plugins” som finns på marknaden idag.

Följ EQLovesMusic